11 - Eilanden Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Milou Hout - WaarBenJij.nu 11 - Eilanden Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Milou Hout - WaarBenJij.nu

11 - Eilanden Thailand

Blijf op de hoogte en volg Milou

13 Januari 2015 | Thailand, Koh Tao

Reisverslag eilanden oost- en westkust van Thailand (17 december – 2 januari)

Koh Tao – 17 december t/m 19 december

17 december
Gisteravond zijn we vertrokken met de bus vanuit Bangkok richting Chumpon. Om 2:30 uur worden we afgezet langs een weg met dichte winkeltjes. Het is immers midden in de nacht. Er wordt verteld dat we direct opgepikt zullen worden door een andere bus. In een groep van zo’n 20 mensen staan we slaapdronken te wachten, maar het eerstvolgende uur gebeurt er weinig. Op een gegeven moment komt er een mannetje met een rolletje shag in z’n mond langs stiefelen die een reisbureautje opent. We verwachten dat we met hem mee zullen gaan om naar het volgende punt te gaan, maar opnieuw gebeurt er niets. Inmiddels zijn er meerdere bussen langsgekomen waar anderen zijn uitgestapt. Na anderhalf uur wachten komt er een grote truck aan waar we met 40 man ingepropt worden inclusief onze bagage. We rijden een half uur en komen aan bij de pier van Chumpon. Hier moeten we nog ruim twee uur wachten tot de boot zal vertrekken om 7:00 uur. Het begint inmiddels behoorlijk te stormen en de pier wordt overspoelt met water van de steeds hoger wordende golven. Gelukkig is onze boot zo’n 45 meter lang en drie-deks, dus maken we ons niet zo druk. Maar als we eenmaal aan boord zijn en de haven uit varen zien we dat de zee wel héél onstuimig is. De golven beuken tegen de boot en we maken gigantische klappers. Normaal gesproken duurt de overtocht naar het eiland Koh Tao zo’n 2 uur maar wij zijn 4,5 uur bezig. Het is de meest walgelijke boottocht uit de historie van de mensheid. Ongeveer de helft van de mensen aan boord hangt over prullenbakken, zit te huilen om zijn of haar moeder op de grond of ligt in stabiele zijligging te wachten op een langzame maar zekere dood. Zelfs de bemanning houdt het niet meer en er zijn er een paar die ook boven een zakje hangen. Robin z’n zeeziekte komt in deze omstandigheden opnieuw de kop op steken. Hij is hondsberoerd en kotst drie zakjes vol. Milou voelt zich ook niet best en is super vermoeid maar houdt het gelukkig allemaal wel binnen. 4,5 uur door de hel varen op de Styx (maar dan met golven van 5 meter hoog), zo voelt het ongeveer, maar ook deze tocht overleven we weer samen. Beiden ietwat pips en volledig uitgeput van het deinen, staan en kotsen komen we eindelijk aan. Het klaart ietsje op en we ploffen neer in een restaurant in de Baan Mae Haad baai. Even bijkomen! Hierna vinden we een hagelnieuw guesthouse voor een goede prijs, waar we nog 3 euro per nacht aflullen, vlakbij Sairee Beach. Het gueshouste heet Baan Namtawee. Het eiland Koh Tao staat bekend om de super locaties voor snorkelen en duiken. Het is het kleinste van de drie bekende eilanden aan de oostkant van Thailand met een grootte van slechts 21 km2. Nadat we onze spullen hebben gedropt in de kamer vallen we uitgeteld op bed en slapen een behoorlijk gat in de dag, dwars door onze wekker heen. We zijn echt uitgeput van de verschrikkelijke reis. Bij Simple Life eten we ’s avonds een heerlijk hapje terwijl we omringd zijn door kerstbomen. Toch komen we absoluut nog niet in de kerstsfeer! We chillen lekker in de avond en kijken even rond in het kleine dorpje. Vervolgens duiken we vroeg onder de wol.

18 december
We huren een scooter en maken er vandaag lekker een stranddag van. Allereerst gaan we naar Freedom Beach, een wat afgelegen strandje. Omdat het nog steeds behoorlijk waait gaan we naar de zuid- en westkant van het eiland, in de luwte. We huren snorkels en flippers en duiken het helderblauwe water in. We zien honderden vissen in alle kleuren en maten, een prachtig gezicht. Een uur later lopen we weer het strand op waar een aantal lage bomen staan. Ineens hoort Robin een plof vlak naast zich: een kleine slang is uit de boom gevallen. Geinig! Met de scooter gaan we richting Maya Beachclub waar we behoorlijk wat borden van hebben zien staan. We huren ligbedjes en relaxen een paar uur aan de prachtige baai. Wat een uitzicht en wat is het warm! We vervolgen onze weg naar een mooi viewpoint waarna we doorrijden naar een paar baaien aan de oostkant van het eiland. Het waait inderdaad behoorlijk aan deze kant en de zee is ruig. Inmiddels hebben we nu zo’n beetje alles al gezien op het kleine eiland en het begint donker te worden. ’s Avonds eten we bij A Taste Like Home, gerund door de Duitse Ushi. Een lief en warm mens met wie we even babbelen. Ze vertelt ons dat het vrij lastig is om aan ingrediënten te komen voor haar restaurant aangezien er bijna geen boten met nieuwe voorraden meer uitvaren vanwege het weer. Toch smaken onze Cordon Blue en Chickenbreast heerlijk! We belanden vervolgens bij de Lotus bar waar we gratis drankjes krijgen en in het happy hour twee buckets bestellen (2 voor 1 whoopwhoop). Het is een super chille bar met ligbedjes aan het strand. Er wordt een vuurshow opgevoerd waar je ook kunt touwtjespringen waarbij het springtouw in brand staat. Robin showt z’n in-spin-de-bocht-gaat-in-skills die hij vroeger met de buurtjes heeft opgedaan. Een hele relaxte en gezellige avond.

19 december
Opnieuw een lekkere stranddag, het is zowaar nóg warmer dan gisteren. We huren opnieuw ligbedjes, nu bij een ander tentje en krijgen er twee grote fruitshakes bij. We liggen de hele dag lekker te luieren en te lezen. De zonsondergang over de baai is prachtig. ’s Avonds eten we opnieuw bij Simple Life waar ze nu “All you can eat pizza”-dag hebben voor €5 per persoon. Lekker! We Facetimen met Alice en Jeroen en daarna met Nico en Jeannine. Altijd gezellig! Tot slot kijken we de film van The Inbetweeners die we al een hele tijd wilden zien.

Koh Samui – 20 december t/m 24 december

20 december
We worden om 9:00 uur opgehaald en bij de pier afgezet. We hebben nu de snelste en beste boot gekozen, de catamaran van Lomprayah. We zijn ietwat gespannen vanwege de alsmaar aanhoudende wind en hoge golven. Gelukkig gaat de reis goed, de grote catamaran snijdt gemakkelijk door de golven. Anderhalf uur later komen we aan op Koh Samui, het grootste van de drie eilanden met een oppervlakte van 229 km2. Dit eiland is meer geliefd onder vakantiegangers dan de andere eilanden omdat het groot is en veel faciliteiten heeft. Hier vind je dan ook de meeste resorts en zie je direct de Mac’s en Burger Kings. We negeren zoals altijd het aanbod van taxi’s en mensen die wat van je willen. Niet zo slim, want de taxi’s die overblijven willen maar liefst €40 hebben om ons in het grootste plaatsje Chaweng af te zetten. Toch maar de minivan moeten nemen die bij Lomprayah worden aangeboden voor €4,5. We balen, maar Robin ziet ineens in de verte een allerlaatste busje staan. Met een sprintje en flink wat onderhandelen kunnen we toch mee ondanks dat er eigenlijk nog maar plaats voor 1 iemand is. Lekker proppen, maar wel behoorlijk wat geld uitgespaard! We komen aan in Chaweng, eten een hapje in een Ierse pub en komen uiteindelijk terecht bij Urban Guesthouse. We komen er achter dat Koh Samui een stuk duurder is dan de rest van Thailand. Toch hebben we een redelijke prijs bij het Urban Guesthouse. We gaan op pad langs de doorgaande weg in het plaatsje waar alle restaurants, shops en bars zijn. We kopen wat leuke souvenirs. Het is hier allemaal een stuk luxer en grootser dan Koh Tao met in het centrum een gigantische kerstboom. ’s Avonds nemen we een lekkere Thaise massage van een uur lang en eten vervolgens een hapje bij een Italiaans tentje. Naast het restaurant is een soort theater waar “cabaretshows” worden uitgevoerd. In feite is het een show waarin tientallen travestieten/shemales (chicks-with-dicks zo u wilt) een erotische show opvoeren. Ontzettend bijzonder om de vrouwen (of mannen?) langs te zien paraderen om klanten binnen te halen voor de show. De één is een stuk beter gelukt dan de andere, maar over het algemeen moet je drie keer kijken voordat je doorhebt dat het geen origineel is, maar een omgebouwde kerel. Milou haar jurkje is een paar dagen geleden gescheurd bij een naad, dus bij terugkomst op onze kamer naait Robin de jurk. We gaan vervolgens uit bij de Ark Bar, een gigantische tent aan het strand met mega dikke beats van de DJ in z’n toren. Naast ons komt een ouder Westers echtpaar zitten vergezeld van een heel jong Aziatisch dametje. We zien de oudere dame zich afdraaien van de man en het jonge ding. Vervolgens beginnen de twee elkaar zo’n beetje op te vreten en vervolgens begint de man haar te bevredigen terwijl ze een halve meter van ons af zitten! We zijn met stomheid geslagen. Vooral Robin maakt zich woest, met name omdat er een ligbedje verder een gezinnetje met twee jonge kinderen zit! Robin schreeuwt naar de man dat hij “a really disgusting old man” is en we verplaatsen ons, weg van die smeerlappen! Echt WALGELIJK! We komen nu naast een Duits koppeltje te zitten waarmee we aan de praat raken. Het is erg gezellig en we lurken weer lekker van onze bucket. Om half 3 lopen we terug terwijl de dronken Engelsen ons om de oren tetteren. Idioten haha. We komen langs de Mac en geven bijna toe aan onze vraatzucht. We stappen binnen, maar weten ons toch te beheersen en vertrekken weer. Bij terugkomst blijkt dat de deur van ons Guesthouse is afgesloten met een groot rolluik en we zien op het eerste gezicht geen ingang. Dan merken we een super klein en smal steegje op aan de zijkant van het gebouw waar aan het einde een deur zit. Aan onze sleutelbos zitten drie sleutels dus we gokken dat we zo naar binnen kunnen. Maar wat blijkt: halverwege de steeg ligt een straathond te slapen. We naderen het beest maar deze schrikt wakker en begint verschrikkelijk te grommen en te blaffen. We weten niet hoe snel we weer uit de steeg moeten vertrekken. Alles goed en wel, maar wat nu? We gaan niet in de goot slapen! Bewapend met stok gaat Robin opnieuw de steeg in, maar de hond kan eigenlijk geen kant op en voelt zich natuurlijk in het nauw gedreven. Het beest wordt agressief en haalt uit, dus Robin houdt het weer voor gezien. Inmiddels heeft Milou een grote doos lucifers weten te bemachtigen, Joost mag weten waar vandaan. Bewapend met een brandende lucifer benaderen we de hond opnieuw, maar ja… Gaan we het arme beest in de hens zetten? Natuurlijk niet, dus dit plan blazen we maar weer af (of uit). We houden dan maar een grote man aan op een taxiscooter. De man denkt eindelijk een ritje te hebben gescoord op dit late uur, maar helaas, we moeten de man teleurstellen met onze agressieve klote-keffer. Meer uit balorigheid dan ratio hebben we dan man aangehouden, maar hij stapt van z’n scooter af en gaat met stok en al de steeg in. Inmiddels zijn twee man security van het naastgelegen resort en een politieagent op het tumult afgekomen. Het feest is compleet! De hele groep volgt de heldhaftige taxichauf. De hond moet het inmiddels in z’n broekje doen! Uiteindelijk weet de chauf de hond klem te zetten in de hoek tussen allemaal bouwafval en wij geven onze sleutel af aan de politieagent die deur open gaat doen. Het duurt een minuut voordat de deur eindelijk openzwaait (zal wel nooit gebruikt worden) dus de moed was ons alweer in de schoenen gezakt. Snel met de hele groep het halletje in waar we de mannen nadrukkelijk bedanken voor hun heldhaftigheid. We zijn eindelijk binnen!

21 december
We slapen lekker uit en halen ontbijt bij Pinoccio, een klein tentje. We gaan door naar het resort naast ons guesthouse waar we zo doorlopen door de lobby en doen alsof onze neus bloedt. Niemand houdt ons tegen, dus we vertoeven lekker een paar uur aan het zwembad. Helaas is het niet echt zonnig, maar wel redelijk warm met af een toe een zonnestraal. Om 16:00 uur houden we het weer voor gezien en we wandelen lekker door Chaweng. ’s Avonds eten we super lekker bij een Indiër. Vervolgens chillen we op ligbedjes aan het strand onder het genot van een mojito, terwijl we allebei lekker verder lezen. Milou is inmiddels ook ver gevorderd in de boeken van de Millenium-reeks.

22 december
Het Urban Guesthouse was voor vandaag volgeboekt, dus we moeten op zoek naar een nieuwe kamer. Via Agoda komen we terecht bij een super chill Oostenrijks guesthouse. De goedkoopste op de site, maar we hebben toch een mega-kamer! En een heerlijke warme douche. De douche bij het Urban was telkens defect, dus konden we alleen koud douchen… Opnieuw is het weer niet bijster goed met veel bewolking en regen, dus we doen eigenlijk helemaal niets vandaag. Ook wel eens lekker! We lezen lekker verder in de spannende boeken van Stieg Larsson en kijken in de avond de verfilming van het eerste boek dat Milou nu ook inmiddels uit heeft. In het guesthouse verzamelen zich rond etenstijd een grote groep Oostenrijkers en Duitsers die zich verlekkeren aan het grote buffet. Het water loopt ons ook in de tanden, dus we eten ook heerlijk mee. We doen ons tegoed aan de niet ophoudende stroom eten die bestaat uit bratwürst, goulash, lamskoteletten, kartoffelsalat en andere heerlijke stukken vlees, sausen en salades. Wat een maal! Er kan werkelijk geen doperwt meer bij als we zijn uitgegeten!

23 december
We huren een scooter bij ons guesthouse en gaan op pad. Het weer is vandaag een stukje beter maar het blijft hard waaien. We rijden eerst naar een uitzichtpunt over de baai waarin Chaweng ligt. Vervolgens rijden we door naar een waterval, maar deze is niet zo boeiend. De 2e waterval die we bezoeken is wel erg mooi. En warempel, het zonnetje breekt nog door ook! Wat een weelde. We scheuren lekker rond over het eiland waar we een grote Makro tegenkomen. Hier halen we stokbrood met Philadelphia en blikjes Sprite. We komen bij een groot resort terecht waar we ons ook naar binnen bluffen. Langs het zwembad lezen we lekker verder, hoe kan het ook anders! Jeroen en Alice zijn, toen zij op Koh Samui waren, bij het Sareeraya Resort terechtgekomen en hebben daar heerlijk gerelaxt. Wij doen hetzelfde in de namiddag. Het zwembad is prachtig: een echte infinity-pool. Er komt op een gegeven moment een gast naar ons toe uit China die met z’n vrouw vraagt of wij op de foto willen met zijn knuffel. We vinden het een beetje een vreemde vraag, maar hij legt vervolgens uit dat hij een campagne aan het voeren is voor een bedrijf om duurzame energie te promoten. In dat geval willen wij best op de foto! Staand in het zwembad en de mascotte/knuffel omhooghoudend gaan we breed glimlachend op de foto. We hebben inmiddels vernomen dat Quentin en Natalie ook zijn gearriveerd op Koh Samui. We spreken dan ook met ze af in de Ark Bar. De Zwitsers Romy en Ramon en de Engelsen Ashley en Paul maken onze groep compleet. We drinken lekker wat biertjes met z’n allen en het is opnieuw erg gezellig!

Koh Phangan – 24 december t/m 27 december

24 december
We genieten in ons guesthouse van een heerlijk Oostenrijks/Duits ontbijtje, waarna we worden opgehaald met een busje om naar onze volgende bestemming te gaan: het eiland Koh Phangan. Het kost ons 45 minuten met de boot. De golven zijn weer hoog, maar opnieuw geen gekots! We nemen een tuktuk naar Thong Sala waar het Patchara Boutige Hotel staat, een wat luxer hotel dat we een paar weken terug via Agoda hebben geboekt. De reden hiervoor is dat op dit eiland de wereldberoemde Full Moon Party’s worden gehouden. Ook tijdens kerst is er een groot feest op het strand, dus het eiland stroomt vol met feestgangers. Koh Phangan is het middelste eiland en is ook qua grootte de middelste van de drie met 191 km2. Onze kamer is erg fijn met een heerlijke kop Nespresso koffie inbegrepen. We huren gelijk een hagelnieuwe scooter met slechts 800km op de teller, met een behoorlijke afgedongen discount. We rijden door het dorpje Thong Sala en eten een hapje. Daarna gaan we naar Haad Rin waar het strand ligt waar de Full Moon Party’s worden gevierd. Het ligt helemaal op het meest zuidoostelijkste puntje van het eiland. Om daar te komen volgen we een weg langs de kust die echt ontzettend steil is. Op sommige punten zien we zelfs bordjes langs de weg met een helling van 20%. Gelukkig is onze scooter sterk genoeg! Onderweg komen we opnieuw een grote Makro tegen en we halen ons welbekende stokbroodje weer op. De Philadelphia hadden we nog die we koud hebben kunnen houden in de koelkast. In de avond gaan we op zoek naar een chill restaurant om het diner voor kerstavond te eten. We komen Fisherman’s tegen wat Milou herkent als de nummer 1 op Tripadvisor. Gelukkig hebben ze nog een tafeltje over en we schuiven aan in het ontzettend gezellige restaurant. Wat een verrukkelijk 3-gangen diner! Robin eet barracuda en Milou een heerlijk stuk kip in de lekkerste sausjes ooit! Na het eten kopen we twee felgekleurde shirtjes voor de Christmasparty, geheel in de stijl van de Full Moon Party! Om 23:00 uur worden we met een grote SUV van het hotel naar het party-strand gereden, samen met een koppel uit New York en Hong Kong. We halen een bucket en laten ons beschilderen met fluorescerende verf door een kerel die zichzelf meet met de groten als Van Gogh en Rembrandt. Mooie kerel en hij kan het nog ook! We stappen het feestgedruis op het strand in. Er worden allerlei activiteiten gedaan: limbo dansen, handjedrukken, ballonnetje trappen en ga zo maar door. Er hangt een lekkere sfeer en er worden opnieuw lekkere dikke beats gedraaid. De buckets komen en gaan voor nog geen €4 per stuk. We komen twee Nederlandse broers tegen, Yvo en Alex, met wie we lekker babbelen en dansen. Rond 3:30 uur komen we terug aan bij het hotel waar Robin nog even het zwembad in duikt (nee, niet skinnydippend!). Wat een topavond! Merry Christmas!

25 december
Enigszins brakjes eten we een lekkere kerstbrunch bij Nira’s Bakery. Chill! De grote mok koffie is hard nodig, de maagjes zijn wat van streek en de oogjes nog wat waterig. We rijden met de scooter naar het Coast Resort, opnieuw een erg mooi resort met een infinity-pool en een bar aan het zwembad. Hier brakken we lekker uit en genieten van het heerlijke weer. We hebben een mooie zonnige 1e Kerstdag. Op de terugweg naar ons hotel ontstaat behoorlijk wat heisa op het steilste stuk van de weg. Een pickup die grote koelboxen met ijs vervoert is te zwaar beladen en red het niet de helling op. Een andere auto die wilde inhalen kwam ook stil te staan en de motor wilde niet meer aan. We maken hier de liefde voor chaos en tumult mee van de Thai. Een aantal dames begint te schreeuwen en wild te gebaren naar alle tegenliggers dat ze moeten stoppen. We denken in eerste instantie dan ook dat er een gigantisch ongeluk gebeurt moet zijn, maar het valt allemaal wel mee. We blijven even kijken terwijl de dames ondertussen de weg “afzetten” met een paar takjes die ze van de bomen trekken. Wat hilarisch schouwspel. We kleden ons om bij ons hotel en eten ons Kerstdiner bij het Coast Resort. Nico en Jeannine hadden dit diner ons cadeau gedaan, waarvoor dank. Het was heerlijk! We eten een lekkere proeverij van alle voorgerechten op de kaart en beiden een lekkere grote steak als hoofdgerecht. Omdat we vrienden waren geworden met het resort op Facebook paste een dessert ook nog binnen het budget: we krijgen nu namelijk 15% korting.

26 december
We stappen vandaag over naar de Blue Lotus Bungalows. Met twee grote backpacks, twee kleine tasjes en onze twee lijfjes gaan we op de scooter naar onze volgende accommodatie. Het is nogal een raar gezicht kunnen we ons voorstellen, zo’n volgepakte scooter. Het park met de bungalows is echt een heel idyllisch plekje aan het strand. Het is net of je in Ommen op de camping loopt, heel geinig. Het is een beetje regenachtig maar het belooft op te klaren. We gaan daarom op de scooter naar de noordelijke punt van het eiland, waar Koh Ma ligt, een schiereiland. We scheuren dwars over het eiland, door de prachtige natuur over goede wegen. We komen aan bij de mooie baai en uiteraard lezen we weer lekker op onze e-readers op ligstoeltjes. Het breekt wat open en we rijden verder op onze scooter langs de westkant van het eiland. We stoppen even bij een klein vissershaventje met een pier. Een prachtige omgeving. Verder onderweg komen we de Amsterdam Bar tegen dat tegen een redelijk steile berg is gebouwd. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht over de zee. We drinken lekker een biertje terwijl vrijwel iedereen om ons heen van een lekker jointje geniet. Het wordt langzaam donker dus we keren terug naar Blue Lotus. Hier in het restaurant eten we heerlijke fajitas terwijl we een acht-delige documentaire over de tsunami kijken op Youtube. Tot slot FaceTimen we met de familie van den Hout. Jeannine is namelijk jarig! Als we naar onze bungalow terugkeren om te gaan slapen blijkt dat we een termietenaanval hebben aan (gelukkig!) de buitenkant van het huisje. De beesten klimmen omhoog als ze aanvoelen als er meer regen gaat komen en ze hebben precies onze bungalow uitgekozen uit de dertig andere. We halen bij de receptie een bus verdelgingsmiddel en bespuiten en killen het hele spoor van beestjes dat omhoog aan het klimmen is. Milou is helemaal buiten zichzelf bij het aanzicht van de lieve beestjes die geen vlieg kwaad zullen doen. We kijken Gone Girl in het termiet-loze en gezellige bungalowtje.

27 december
Derde kerstdag! We chillen opnieuw bij het Coast Resort, wat een heerlijke plaats. We hebben de heetste dag tot nu toe op het eiland. ’s Avonds leveren we de scooter weer in en nemen een taxi naar onze bungalow terug. Opnieuw eten we bij het relaxte restaurantje. Weer de fajitas, want wat zijn ze lekker! Het weer slaat om en wordt regenachtig dus we kijken The Wolf of Wallstreet voor een groot deel. We maken ons op voor de reis naar Koh Phi Phi van morgen.
Koh Phi Phi – 28 december t/m 2 januari

28 december
We staan om 5:30 uur op en worden door de aardige man van Blue Lotus naar de pier gebracht. We halen een ontbijtje en stappen op de catamaran die ons naar Don Sak op het vasteland zal brengen, met een tussenstop op Koh Samui. We hebben een heerlijke rustige zee en het gaat allemaal lekker snel. We slapen zelfs nog wat op de catamaran. We stappen over op de bus die ons naar Krabi zal brengen aan de westkust van Thailand. Vandaar stappen we over op een boot die ons naar Koh Phi Phi brengt. We zitten lekker op de boot in het zonnetje en komen aan op het bekende eiland rond 16:30 uur. Dit eiland springt er echt uit qua prijzen en het stadje waar we aankomen is overvol. Tevens zijn de straten allemaal opgebroken en heeft het geregend dus is het één grote modderboel. De eerste aanblik is niet heel goed, maar uit de verhalen weten we dat dit een enorm lekker eilandje is. Het is een klein eiland wat eigenlijk bestaat uit twee eilanden die door een smal stukje land aan elkaar gekoppeld zijn. De tsunami op tweede kerstdag in 2004 heeft hier ook enorm huisgehouden. Ongeveer 70% van de bebouwing in het dorpje is toen verwoest. Het oogt hier dan ook allemaal wat nieuwer en volgepropter; het toerisme blijft inkomstenbron nummer één! Bijna alle hostels en guesthouses zitten vol, maar we bemachtigen een redelijke kamer voor één nacht tegen een relatief goede prijs. We gaan gelijk op zoek naar een slaapplaats voor de volgende nachten en regelen een kamer tot 2 januari bij het Harmony House voor een zacht prijsje. We eten bij een Indiase tent waar Tottenham tegen Manchester United wordt uitgezonden. Bijna elk zichzelf respecterend restaurant in Thailand draait voetbalwedstrijden, dus ook hier. We eten lekker en vervolgen onze weg richting het strand in de Loh Dalum Bay. Het water staat heel laag dus bijna de hele baai staat droog. Apart gezicht. Dit is dus de “Ground-Zero” van de tsunami op Koh Phi Phi. We struinen over het strand langs de barretjes en clubs. We belanden bij de Ibiza Bar en drinken een lekkere bucket en biertjes. Rond 23:00 uur keren we terug naar onze kamer in het BB Guesthouse en kijken The Wolf of Wallstreet af. Ongeveer tot een uur of 2:00 zitten onze luidruchtige Nederlandse buren te bieren op het balkon vlak naast onze bedden. Toch slapen we prima!

29 december
We brengen onze spullen over naar het Harmony House en betrekken onze chille kamer. We gaan opnieuw, hoe kan het ook anders op dit eiland, naar het strand. We lezen weer lekker op onze handdoeken en we hebben mooi weer tot een uur of 14:00. Dan slaat het weer volledig om en breekt de hemel open. We zoeken toevlucht in een klein winkeltje waar algauw meer mensen ons voorbeeld volgen. De straten staan weer helemaal blank dus het is echt één grote modderbende. Gelukkig blijft het wel lekker warm, dus we vertrekken op een gegeven moment maar de regen in vanuit het winkeltje. We eten een pizza bij The Rock. Het blijft regenen dus we drinken nog ergens een drankje en chillen vervolgens in onze kamer en kijken een aflevering van Game of Thrones om ons alweer voor te bereiden voor het nieuwe seizoen dat in april weer verschijnt.

30 december
We eten het ontbijt dat zit inbegrepen bij onze kamer en vertrekken weer naar de baai. We hebben heerlijke ligbedjes bemachtigd aan de wat rustigere kant van de baai. Onze boeken zijn zo spannend dat we bijna niet kunnen stoppen. Op een gegeven moment raken we aan de praat met twee Nederlandse backpackers. We babbelen lekker een uurtje. Het is één van de warmste dagen die we hebben meegemaakt tot nu toe in Azië. Als de zon naar het hoogste punt gaat wordt het zo warm dat we de schaduw wel op moeten zoeken. Het is bijna niet uit te houden in de zon. Het water van de baai is ook enorm warm, voornamelijk omdat het zo laag staat. We gaan op zoek naar het Tsunami museum, maar we vragen het hier en daar na en het blijkt dat het museum plaats heeft moeten maken voor een groot hotel dat is neer geplempt. Hieruit blijkt toch een beetje de instelling hier: in Westerse landen zou een gedenkplaats en een museum niet zo snel plaats maken voor een groot resort. Jammer, want we wilden graag nog wat bekijken over de tsunami. We eten een Thaise pannenkoek, genaamd rotee. Het blijft echt ontzettend warm dus we zoeken verkoeling bij de Slinky Bar waar we een lekkere fruitshake drinken. We steken het smalle gedeelte van het eiland over naar de Ton Sai Bay, met een klein haventje en de pier. We komen bij een super chill barretje terecht aan het water, Carlitos. Hier drinken we een lekker biertje en genieten van de zonsondergang. In de schemering zien we een MEGA jacht de baai in varen. Het is het grootste jacht dat we ooit hebben gezien en lezen op internet dat het een charter-jacht is genaamd de Titan. We lazen eerder op Nu.nl dat Beyoncé en Jay Z in Thailand kerst en oud en nieuw vieren, dus we vermoeden dat zij het zijn. Wie anders dan zij (de oliesjeiks uit de Emiraten daargelaten natuurlijk) kunnen zo’n schip bekostigen… We eten een lekker hapje in een leuk restaurantje aan de baai en keren voor een laatste biertje terug bij Carlitos. We kleden ons om en vertrekken naar een Reggaebar waar we een Daquiri-mango bucket drinken en heerlijk babbelen aan de bar. Als we laat weer terugkeren naar het Harmony House hoost het weer.

31 december
Vandaag doen we Koh Phi Phi boottocht, een tocht op een boot die ons langs allerlei baaien, stranden en eilanden brengt. We hebben er super mooi weer bij en nemen plaats op de redelijk grote boot. We gaan eerst naar shark point waar we snorkelen. Het rif heeft de naam te danken aan het feit dat hier vaak haaien rondzwemmen. Helaas zien we ze niet, maar wat een prachtig gebied! We zien honderden vissen in alle kleuren en afmetingen. Het water is heel helder dus we hebben echt een mooi zicht op alle vissen waar we tussendoor zwemmen. Heel bijzonder. Na een halfuur snorkelen varen we door naar de Viking Cave. Een kwartier later komen we aan bij een doorgang in de rotsen die ons toegang biedt tot Maya Beach. Klimmen en klauteren over rotsen en door laag water. Eenmaal op het strand aangekomen zien we honderden toeristen en minstens zo veel boten. Maar wat is het hier mooi: een baai ingeklemd tussen hoge rotsen met een hagelwit strand en het blauwste water dat we ooit hebben gezien. Op dit strand is de film The Beach opgenomen met Leonardo Dicaprio in de hoofdrol. We hebben hier ongeveer een uur en genieten dan ook van de prachtige natuur hier. Bij terugkomst op de boot krijgen we een lunch. Robin gaat nog even snorkelen, het is hier ook vol met mooie vissen en koraal. We varen weer door, nu met bestemming Monkey Beach, een strand waar veel apen op af komen vanuit de jungle. De apen zijn in grootte aantallen aanwezig en zijn erg gehaaid en bijdehand. We hoorden al van Alice dat ze zo je telefoon stelen en dat je die dan niet meer terug ziet! De apen komen inderdaad gewoon op je af en we voeren ze wat noten. Een andere aap steelt een flesje frisdrank uit iemands handen en drinkt dat zo leeg. Geinige beesten. Ook in deze mooie baai snorkelen we. Bij een boot wordt voedsel in het water gegooid waar duizenden vissen op af komen. Ook zien we een enorme school vissen die zich als het ware als één lichaam beweegt. De schoolt zwemt precies tussen ons beide door zodat we elkaar niet meer kunnen zien, een heel bijzonder moment. We varen door langs Mosquito-Island en vervolgens naar Bamboo Island, waar we weer op het strand chillen. De laatste bestemming is op het open water vanwaar we de zonsondergang goed kunnen zien. De lucht kleurt oranje, we hebben een mooie zonsondergang. Tot slot varen we weer naar de pier en gaat iedereen van boord. Het is inmiddels 19:00 uur dus we hebben er een flinke dag op zitten op de boot. We komen langs een leuk restaurant, DMC, en eten hier pasta die ons erg goed smaakt na zo’n lange dag. Een heerlijk restaurantje! We kleden ons om en gaan vervolgens naar de Banana Bar, een rooftop-bar die uitkijkt over de baai. Hier komen we een Nederlands stel tegen met wie we lekker babbelen. De buckets vloeien rijkelijk en de tijd vliegt. Een half uur voor middernacht gaan we met z’n tweeën richting het strand om daar te zijn als het 0:00 uur is. Het is mega druk op het strand. De baai staat helemaal vol. We checken ons horloge en het is zo ver! Happy New Year!!! Overal wordt vuurwerk afgestoken. Wel vreemd dat er niet werd afgeteld, ineens was het gewoon zo ver zagen we op ons horloge. We feesten lekker door en dansen met duizenden anderen op het strand. Super! We halen nog lekker wat snacks in een tentje en feesten door tot in de kleine uurtjes. We ploffen helemaal uitgeteld in ons bed. We kunnen goed merken dat we veel zon en drank hebben gehad vandaag!

1 januari
We slapen heerlijk uit en vertrekken na ons ontbijt opnieuw naar Carlitos. Hier zitten we lekker te lezen en op de laptop checken we ons reisschema voor de laatste weken in Maleisië. ’s Avonds eten we opnieuw bij DMC, wat maken ze hier heerlijke gerechten klaar! We uploaden het reisverslag over Noord-Thailand met alle bijbehorende foto’s. We chillen lekker op twee stoeltjes voor onze kamer en lezen weer verder in onze spannende boeken. Eindelijk heeft Robin “Ik ben Pelgrim” uit (wat een goede aanrader Nico en Jeannine!). We worden de hele avond gezelschap gehouden door een kat die we Mickey noemen, omdat ‘ie ook een mooi zwart-wit beestje is.

2 januari
Om 10:00 uur zitten we op de boot terug naar Krabi. Het is super heet op het dek! Twee uur later komen we aan en delen een taxi met twee Amerikaanse dames naar het vliegveld. Hier verblijven we een paar uurtjes voordat we begin van de avond naar Kuala Lumpur zullen vliegen. Ons avontuur in KL en de rest van Maleisië gaat vanavond al van start!

Opnieuw ontzettend bedankt voor al jullie leuke reacties! We wensen iedereen die onze verslagen leest ook een prachtig 2015!

Groetjes,
Milou en Robin

• 13 Januari 2015 - 10:02

Ina:

Hallo lieve Milou en Robin,
    Wat een angstige momenten hebben jullie gehad gehad tijdens de overtocht met het "spookschip" brrrr.
    Maar dat is weer geweest en daarna was het toch weer super wat jullie allemaal ondernomen hebben.
    Nog 1 week en dan zit het er weer op voor jullie,maar dan is iedereen ook weer blij om elkaar weer te zien!!!
    Nog fijne dagen gewenst en dikke kus van mij.

• 13 Januari 2015 - 16:43

Anneke:

Weer een mooi verslag Robin en Milou. Geniet van de laatste week en een hele goede vlucht naar NL. Big Hugs!

• 13 Januari 2015 - 17:12

Dick En Nella:

Wat ziet het er allemaal heerlijk uit en wat genieten jullie. Leuk om alle verhalen te lezen.Ik mis alleen de foto`s van de Full Moonparty al weet ik wel een beetje van onze kinderen hoe dat eruit ziet.
    Geniet nog in Maleisie. Vorige week nog gezellig met Nico en Jeannine hier gegeten.
    groeten Dick en Nella

• 13 Januari 2015 - 18:01

Nico:

Hallo Milou & Robin,

Heb het hele verslag gelezen en de 80 foto's bekeken. Indrukwekkend en super! Het verslag staat voor mij in het teken van de -S-. Spookschip zoals tante Ina het noemt. Spugen. Je kan beter in onze Sloep varen! Slang die uit de boom valt. Brandend Springtouw. Souveniers en Slechte hond. Scheuren op de Scooter en vieze Sex in het openbaar. Super chill in de Schaduw zitten. Snacks en lekker Slapen. Nou je begrijpt het, heb alles gelezen. Ga zo Suurkool eten nou ja, Zuurkool. Ben echt alleen. J in China, A in NY. Je in Hamburg en jullie in Maleisië, maar over 8 dagen..... Kan bijna niet wachten.

Enjoy!!!

Nico

• 14 Januari 2015 - 04:43

Alice:

Hahahahha ik gier het uit van het lachen hier! Zeer vermakelijk verslag zo voor het slapen gaan! Wat een drama die boottocht en die hond, afgrijselijk! Het doet me denken aan Cambodja waar wij een hondenaanval hadden in onze bungalow..brrr. En bevrediging in het openbaar, disgusting. Maarrr geniet nog met volle teugen van jullie laatste week!
    Hier in New York is het -6 en ik kom als een vetje terug.
    Tot snel en doe voorzichtig de laatste dagen!

Liefs en kusjes
    Aaltje

• 15 Januari 2015 - 17:52

Josien:

Hoi schatjes. Pffff wat een verhalen en wat een uitgebreid verslag! Dit lijkt wel het langste verslag van allemaal. Wat een belevenis, zo kerst en oud en nieuw vieren! Onvergetelijk! Jullie kunnen alle verhalen wel in boekvorm uitbrengen, en als reisgids verkopen! Haha
    Ik heb weer genoten van alle verhalen, en ik zie het allemaal voor me.
    Vorige week een middagje Leiden gedaan, jullie krijgen een mooi stulpje! Met dank aan Jeannine die alle papierwerk verder voor haar rekening neemt...
    Geniet nog van jullie laatste dagen! Volgens mij staan jullie te trappelen om iedereen weer te zien, en vooral het huis in Leiden! Ik speur door alle kasten, op het zoldertje en in de schuur naar allerlei uitzetspullen van Robin.. Er is nl wel het een en ander al verzameld.. Mooie borden heb ik ook nog, met een kleine beschadiging? Kopje met een oor eraf? Kan toch nog wel als mok? Haha. het is omgevlogen, die maanden, zoals wel voorspeld is, maar ik zal blij zijn dat die grote schoenen weer een weekje onder de kapstok staan! Kusjes van je moedertje cq schoonmoedertje

• 17 Januari 2015 - 14:12

Jeannine:

Hi lieverds,
    Wat een echt heel leuk verschil weer dit keer. Ik lag af en toe in een deuk!!! Gisteren met vriendengroep Boerenbridge lekker gegeten en Boerenbridge gespeeld en een paar hadden jullie verhalen ook gelezen. Met name het hondverhaal sloeg geweldig aan.
    Het was gezellig en productief om vorige week met Josien in Leiden te zijn en inderdaad jullie hebben nu een hartstikke leuk stekkie in Leiden. Inmiddels ook al ingeschreven dus vanaf 1 februari echte Leidse Glibbers!!
    Nog maar een paar dagen te gaan en we kijken natuurlijk enorm uit naar aanstaande woensdag net zoals jullie. Geniet nog een even in KL en een hele goeie reis!!! Tot snel!
    Liefs en dikke zoen!!!
    Jeannine

• 17 Januari 2015 - 14:22

Jeannine:

Sorry voor het rommeltje aan het begin van mijn reactie....;). Hopelijk nog een laatste verschil=verslag ;) tegoed voordat jullie terugkomen???

xxx

• 17 Januari 2015 - 17:09

Gerda Glas:

Hallo Robin en Milou,
    Geweldig verhaal weer, wat een belevenissen! Nog een paar dagen en dan komen jullie weer terug en hier is het alles behalve zomer :-( Na heel veel dagen storm en regen, wordt het een beetje kouder, misschien nog ietsje winter? :-) Wel een hele overgang voor jullie en dan hier de draad weer oppakken in Leiden, ook een mooi vooruitzicht lijkt me. Op 5 februari staat voor mij de volgende heupoperatie gepland, ik ga er weer voor, tegen de zomer ben ik helemaal gloednieuw :-)
    Jullie nog even genieten daar en goede reis naar huis, Welkom thuis!!!
    Groetjes Gerda