4 - Hong Kong en Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Milou Hout - WaarBenJij.nu 4 - Hong Kong en Macau - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Milou Hout - WaarBenJij.nu

4 - Hong Kong en Macau

Blijf op de hoogte en volg Milou

20 Oktober 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Reisverslag Hong Kong (5 oktober t/m 10 oktober)

Dag allemaal! Hierbij ons vierde reisverslag over Hong Kong. Ontzettend bedankt voor de felicitaties en vele reacties. En oh ja, om alle foto’s te bekijken, klik dan echt op ‘Foto’s’ links van het reisverslag, anders mis je de helft! Veel leesplezier.

5 oktober
Deze dag staat in het teken van reizen. We vertrekken vandaag vanuit Hangzhou met eindbestemming Hong Kong. Opgesomd komt de reis neer op: Twee bussen vanaf het hotel naar het centrum van Hangzhou, véél te ver lopen met zware backpacks en 30 graden naar het treinstation (inschattingsfoutje, hihi). 14:00 uur de trein van Hangzhou Central naar Shanghai Hongqiao, daarna in anderhalf uur de metro naar Pudong International Airport. De vlucht naar Hong Kong is helaas een uur vertraagd en duurt ook een uur langer dan gepland. Hierna pakken we de expresstrein naar het centrum waarna we een taxi naar ons hostel pakken. De chauffeur spreekt behoorlijk Engels, dus we praten over de protesten en het verschil tussen Hong Kong en mainland China. Hij was ronduit niet te spreken over het “gekke Communistische regime” van China. Heerlijk om weer eens te converseren met iemand die veel kan vertellen over de plaatsen die we bezoeken. Hong Kong is een oude Britse kolonie en dit is goed te merken: over het algemeen spreekt men goed Engels en wordt er links gereden. We komen aan bij het Marrigold Hostel. Buiten staat een Indiase kerel die ons direct aanspreekt, genaamd Raj. Hij is eigenaar van het hostel en loodst ons mee door het drukke Chungking Mansion waarin het hostel zit verstopt op de elfde verdieping. Er zijn hier vrijwel alleen maar Indiërs die ons van alles proberen aan te smeren, van horloges tot maatpakken. Met de krakkemikkige lift komen we aan bij het hostel en krijgen een mini-kamer van ongeveer 2 bij 2,5 meter. Raj belooft ons een grotere kamer voor de volgende nacht. Het blijkt dat we geen dekens hebben als we zijn opgefrist en bellen Raj op. Het is inmiddels 2:30 uur dus hij is er niet al te blij mee, maar goed, dat is zijn eigen schuld. We slapen al met al om 3:00 uur.

6 oktober
De eerste dag Hong Kong! We zijn ontzettend benieuwd naar deze gigantische en energieke metropool en stappen de straat op. Het begin is al goed, want het is werkelijk prachtig weer. Strakblauwe lucht, wat een klimaat! Eerst een hapje eten want we rammelen. We horen van een voorbijganger dat we op Ashley Road goed kunnen eten dus lopen hierheen. We treffen hier veel restaurants, waaronder erg veel Westerse. We kiezen voor een pub waar een brunch wordt geserveerd met soep en koffie. Erg lekker en een goede bodem voor de dag. We pakken de welbekende Star Ferry vanaf Kowloon (waar ons hostel zich bevindt) en varen naar de overzijde, Hong Kong Island. We hebben Octopus kaarten gekocht die je kan gebruiken voor vrijwel elk type vervoer in de binnenstad en om kleine aankopen te doen. Pracht-systeem! We zetten er beide 150 HK$ op, omgerekend €15,-. We komen aan in Central waar volgens de berichten de protesten van voornamelijk studenten tegen de regering plaatsvinden. Het is er ontzettend rustig en merken niets wat lijkt op enige vorm van protest. Even verderop zien we wel enkele straten die zijn afgezet met dranghekken. Voor ons eigenlijk wel handig want je kunt overal nu gemakkelijk oversteken. We willen vandaag met de Peak Tram naar de Victoria Peak. Onderweg lopen we langs de St. Johns Cathedral waar we ook even binnenstappen. De rij voor de tram naar The Peak is gigantisch. We wachten dan ook bijna een uur om de tram in te kunnen stappen. Het pad dat we omhoog volgen is ontzettend stijl, op sommige plaatsen zelfs 45 graden! Een paar minuten later stappen we uit op de top. Het uitzicht is werkelijk fantastisch! We kunnen alle wijken op Hong Kong Island goed zien liggen met de wolkenkrabbers en de overzijde zien we ook goed. Het is erg helder weer, waarbij om ons heen tientallen zeearenden op de thermiek rondzweven. Aan de zuidkant kijken we uit over de oceaan. Prachtig! We maken veel foto’s en lopen een gedeelte van een wandelroute. We nemen de tram weer naar beneden. De rij valt gelukkig mee. We nemen de ondergrondse MTR richting Nathan Road, de straat waaraan ons hostel zich bevindt. We kleden ons om voor het avondeten, wat we uiteindelijk bestellen bij een leuk Italiaans restaurant in Kowloon. We drinken vervolgens een wijntje in een leuke wijnbar en belanden opnieuw in de pub waar we hebben gebruncht. Er speelt een goede huisband die vele klassiekers van het podium knalt. Ondertussen zijn er twee mannen bij ons aan tafel aangeschoven. We raken met de aardige kerels aan de praat en voor we het weten is het alweer 2:00 uur. Ze blijken uit Zweden en Denemarken te komen. De Deen komt hier twee tot drie keer per jaar en heeft de Zweed voor het eerst op bezoek vanwege hun werk. We hebben echt een onwijs gezellige avond en belanden met een topdag achter de rug in bed.

7 oktober
We slapen redelijk uit ondanks het veel te korte bed. We staan op met een kleintje kater, maar dat kan de pret niet drukken. We lachen ons rot om de belachelijk kleine kamer en kunnen letterlijk onze kont niet keren met aankleden en tandenpoetsen. We stappen hierna om 11:45 uur het Italiaanse restaurant Spasso binnen. Op aanraden van Alice en Jeroen zijn we hier terecht gekomen, aangezien je hier van een fantastisch buffet kunt smullen. We vallen dan ook gretig aan in het mooie restaurant op de salades, fruit, zalm, vitello tonato... De zakenmensen om ons heen eten rustig hun bescheiden porties op, maar wij scheppen zeker drie keer de lekkernijen op onze borden. Wat een genot! We zitten ruim twee uur te smullen en vragen tonnetjerond de rekening. We zien dat het bedrag niet helemaal klopt in onze ogen want er worden twee koppen koffie extra gerekend bovenop de prijs van het buffet. We halen de ober erbij en hij legt uit dat alleen de eerste kop koffie of thee zit inbegrepen. We zijn het er niet helemaal mee eens want we hadden eerder aan een andere dame van het restaurant gevraagd wat er qua drinken bij het buffet zat inbegrepen. Toch betalen we om geen scène te schoppen tussen de rustig etende zakenlui. We halen vervolgens treinkaarten voor onze vervolgreis na Hong Kong, maar het zit ons niet lekker. We hebben bijna €8,- extra betaald terwijl we het expliciet hadden nagevraagd. We besluiten om toch nog even langs te gaan. De manager staat achter de bar en we leggen de situatie uit. Kortgezegd: we krijgen €7,- terug uit de portemonnee van de manager zelf, maar het gaat niet zonder de welbekende Italiaanse arrogantie. Toch hebben we onze munten weer op zak. Elke dollar telt voor twee studenten op wereldreis, zullen we maar zeggen! We pakken opnieuw de Star Ferry naar Central. We drinken een cocktail tijdens het Happy Hour van een leuke bar in de wijk Soho. Daarna eten we bij een Indiase toko. Om 20:00 uur checken we de Symphony of Lights, waarbij de gebouwen aan de overkant van het water een laser- en lichtshow vertonen. Eerlijk gezegd valt het ons een beetje tegen, aangezien er maar een paar gebouwen “meedoen”. In de wijk Causeway Bay staat het Marriot Hotel. We gaan hier naartoe om in het Upper House een wijntje te drinken. Op de 49e verdieping kijken we uit op de plaats waar de protestgangers bijeen komen en waar hun tentjes staan waarin ze slapen. We gaan aan de bar zitten en worden plotseling door de sommelier bijgeschonken. Het blijkt een Belg te zijn, Roger, die hier werkt. We praten over de protesten en zijn leven in Hong Kong. Opnieuw een fantastische dag in het geweldige Hong Kong!

8 oktober
We hebben gisteren een nieuwe kamer gekregen en die bevalt ons een stuk beter. Het is alsnog geen balzaal, maar we hoeven niet meer vanuit de deuropening op ons bed te springen. We staan vroeg op omdat we naar de zuidkant van Hong Kong Island willen. We pakken de Star Ferry naar Causeway Bay. Eigenlijk de enige hinder die wij van de protesten ondervinden is het feit dat de dienstregeling van de bussen omgegooid is. De straten zijn hier en daar afgezet dus de opstapplaatsen van de bussen zijn volledig anders. Uiteindelijk vinden we de juiste opstapplaats om de bus naar het plaatsje Stanley te vinden. Het kwik is opnieuw al boven de dertig graden gestegen, terwijl het nog maar 10:00 uur is. Wat heerlijk! We rijden in de dubbeldekker bus via veel haarspeldbochten naar de andere kant van het eiland. Een prachtige route langs de kust volgt. We komen aan in Stanley en lopen via de Plaza naar beneden. Het dorpje ligt aan een mooie baai. We lopen over de Stanley Market waar het lekker rustig is. Je kunt hier van alles kopen, maar we hebben niet echt iets nodig dus lopen lekker rond. We drinken een cola aan het water in deze oase van rust. Hierna vervolgen we onze weg met de bus naar Aberdeen. De reis langs de kust is opnieuw prachtig. Aangekomen in Aberdeen gaan we eerst naar de supermarkt en kopen stokbrood, Philadelphia en wijn. Het plaatsje boeit ons niet echt, maar we peuzelen lekker ons stokbroodje op en proosten op onze tot nu toe fantastische reis. Omdat Aberdeen niet zo leuk blijkt, pakken we de bus een klein stukje terug waar we een mooi strandje hadden gespot, genaamd Deep Water Bay. Hier aangekomen gaan we op het rustige strand zitten en genieten van het uitzicht. We stappen zo nu en dan het warme water in om even af te koelen. In de namiddag pakken we de bus door de Aberdeen Tunnel terug naar de pier van de Star Ferry. Hier lopen we dwars door het gebied wat nog actief door de protesterende studenten in lockdown wordt gehouden. De sfeer is erg gemoedelijk en we zien overal op pamfletten dat geweld absoluut niet geoorloofd is. Op veel plaatsen hangen teksten in Engels en Chinees vergezeld door veel cartoons die de situatie beschrijven. Heel bijzonder om hier zo dichtbij te staan en het standpunt van de studenten te doorgronden. Het gebied is toch redelijk groot dat is bezet en er staan dan ook behoorlijk wat tentjes. We zien zelfs dat ze EHBO tenten hebben ingericht en tentjes waar je gratis water kunt afhalen, om gezond en wel door te kunnen protesteren. Een bijzondere plaats om te lopen. Hierna eten we in Kowloon bij The Spaghetti House een heerlijk bord pasta. ’s Avonds gaan we naar Happy Valley Racecourse waar paardenraces worden gehouden. Er staan 8 races op het programma, dus het belooft een gave avond te worden. Bij de baan aangekomen is de ambiance wel erg rustig. We bestellen een halve Theo Spa Geel (lees: bier) en gaan langs de baan zitten. Het blijkt dat er helemaal geen paardenraces zijn, maar dat deze worden gehouden op een andere baan in Hong Kong. Erg vreemd aangezien we op de site van Happy Valley hadden gekeken en er acht races zouden moeten zijn. Dit is best een domper, ondanks dat het biertje ons prima smaakt op de grote tribune. Er zijn hier evengoed veel mensen die gokken op de paarden. Ze volgen de races op verschillende schermen. We gaan hierna op zoek naar het uitgaansgebied Lan Kwai Fong. Hier aangekomen kijken we even rond en stappen de bar Chocolat in. Hier drinken we een Mojito tijdens het Happy Hour. De Mojito smaakt heerlijk! Opnieuw een fantastische dag in Hong Kong. We vinden dit een van de leukste steden tot nu toe.

9 oktober
We doen weer even een budgetcheck en lopen nog steeds redelijk op schema. We merken wel dat Shanghai en Hong Kong echt een stuk duurder zijn dan de rest van China, maar dat lag in onze verwachting. We vertrekken vandaag met een super snelle ferry naar Macau, het Las Vegas van Azië. Macau heeft zelfs een vier keer grotere omzet dan Las Vegas! Om 13:00 uur zitten we in de boot die met ongeveer 70 km/u over het water vliegt. Iets meer dan een uur later komen we aan. In Hong Kong moesten we door de douane en hier opnieuw. Macau is een eiland dat tot 1999 een Portugese kolonie was. De laatste Europese kolonie in Azië. We pakken een bus van het Venetian naar de Cotai Strip. Het Venetian heeft werkelijk een hele vloot aan blauwe luxe touringcars om potentiële gokkers naar hun hotel en casino te brengen. We gaan de gigantische lobby in waar we versteld zijn van de protserige pracht en praal in het hotel. We lopen eerst een tijdje rond door het hotel en het casino. Er hangt een sfeer van spanning en veel geld uitgeven en winnen in het casino. Het is redelijk druk en de gokkers lopen van tafel naar tafel. Er zijn ontzettend veel verschillende spellen die je kunt spelen. We gaan allereerst naar de eerste verdieping waar Venetië is nagebouwd. Er loopt een riviertje waarin de bekende gondels rondvaren. Alle dure merken die je kunt bedenken hebben hier een winkel. We gooien een aantal Chinese munten over onze linkerschouder voor geluk, want we gaan ook “een gokje wagen”. We halen een berg chips en gaan aan de roulettetafel zitten met de laagste inzet. We spelen met z’n tweeën en hebben een gedegen tactiek want we staan ongeveer 2,5 uur te spelen. We hebben echt de smaak te pakken. Op een gegeven moment staan we er redelijk voor, maar een aantal slechte beurten achter elkaar zorgt ervoor dat onze kleine winst als sneeuw voor de zon verdwijnt. We winnen helaas niets, maar wat een leuke ervaring. De aantrekkingskracht is groot om opnieuw chips te halen en verder te gokken, maar we besluiten dit toch maar niet te doen. We snappen die gokverslaafden wel, want het spelletje is veel te leuk! We lopen hierna nog door een paar andere hotels die allemaal met elkaar in verbinding staan, waaronder het Sherraton en het Conrad. We eten een lekker Kantonees maaltje op het Food Square in het Conrad. Toevallig was er het jaarlijkse Jazz and Blues Festival bij het Venetian, dus we kijken bij een podium naar een optreden van een bandje en dansers. Ook lopen we vlak langs een man die wordt geïnterviewd die wel ontzettend veel George Benson lijkt... Om 21:00 uur pakken we de Ferry weer terug naar Hong Kong Island. We besteden de laatste knaken op onze Octopus kaarten want morgen vertrekken we alweer uit Hong Kong.

• 20 Oktober 2014 - 10:13

Nico Van Den Hout:

Goeiemorgen Milou & Robin,

Alweer een spetterend vierde verslag. Jullie schrijven echt hartstikke leuk over jullie belevenissen. De HK foto's roepen bij mij ook weer allerlei herinneringen op. Wat hebben jullie het getroffen met het uitzicht op de Peak. Heb de link ook op verzoek van Els aan haar doorgestuurd. Zoals al bericht was het gisteren hier voor het grootste gedeelte van de dag waardeloos weer. Het is nu droog en de zon schijnt een beetje. FF wat anders dan de dertigers die jullie moeten verdragen. Als ik dit zit te lezen zitten jullie al weer in Vietnam. Weer een totaal andere cultuur. Geniet ervan met volle teugen!!

Met hartelijke groet,
    Nico

• 20 Oktober 2014 - 23:10

Willem & Anneke:

Hallo wereldreizigers,

Weer een prachtig verslag, jullie schrijven dit als een verhaal uit het azie boek heel boeiend. Zo te lezen slaan jullie je er wel doorheen wat er ook op jullie pad komt, dat is te prijzen. Vraag, wat jullie zien en beleven is dat van Oh, gaaf of neem je het op leg het vast en verder wat wij ons ook voor kunnen stellen. Foto's weer erg mooi en indrukwekkend al die gigagebouwen hebben jullie nog last van smok of valt dat mee. Wij gaan ons opmaken voor de herfst a.s. dinsdag 21-10 komt er het nodige aan waaien en water daarna iets kalmer dan is hier de nazomer voorbij. Geniet lekker van de volgende trip en we horen jullie weer in het volgende deel azie 5.

Groetjes Anneke & Willem.

• 21 Oktober 2014 - 05:37

Anneke:

Hallo Robin en Milou, Opnieuw leuk om te lezen wat jullie doen en beleven! Leuke foto's, is the Starbucks koffie daar ook zo sterk... Hartelijke groet vanuit Salmon Arm BC waar we zijn om de Salmon Run 2014 te bekijken.

• 21 Oktober 2014 - 09:48

Ina:

Hallo lieve "gokkers" ,

Het is weer een geweldig verslag en dan die heerlijke temperaturen er ook nog bij.
    Fijn dat jullie zo genieten en ook als echte Hollanders weer je geld terug gaan halen, waar je recht op had!!
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Dikke kus van mij.

• 22 Oktober 2014 - 05:32

Milou En Robin:

Dag allemaal,

Opnieuw ontzettend bedankt voor de reacties! Het blijft erg leuk om dingen uit Nederland te vernemen, ookal hebben we veel contact via Whatsapp en FaceTime.

Om even op jullie vragen in te haken: De dingen die we onderweg zien of meemaken houden we uiteraard zeker bij! We maken ontzettend veel foto's en hebben een reisdagboek en onze telefoons waarin we bijzonder voorvallen opschrijven. Op die manier kunnen we ons reisverslag dat hierop wordt gepost goed en volledig bijhouden. Wat betreft de smog, daar hebben we vrijwel geen last van gehad tot op heden. Beijing was erg schoon, normaal kan de smog daar echt ontzettend hangen. Shanghai geen last en Hong Kong een klein beetje, maar dat kan ook gewoon een heiige lucht zijn geweest. De Starbucks koffie is hier eigenlijk hetzelfde zoals we die in Nederland ook kennen, dus of 'ie erg sterk is... Niet echt, maar hij kan uiteraard nooit tippen aan de French Vanilla van Tim Hortons!

We springen hier weer op de scooter om tussen de rijstvelden door te scheuren!
    Groetjes!!

Milou en Robin

• 22 Oktober 2014 - 13:24

Linda:

Hoiiii schatjes!
    Wat heb ik weer genoten van het verslag, het lukt jullie aardig om iedereen hier jaloers te maken volgensmij! Hoe kan het ook anders, gister stormde het hier terwijl het bij jullie ruim 30 graden is ;)
    Was de mojito net zo lekker als in de Viking Bar in Sunny Beach loen? Dat kan toch niet :o
    Spreek jullie gauw, kussies!!

Liefs,
    Lin

• 23 Oktober 2014 - 14:41

Jeannine:

In Göteborg het verslag tussen alle bedrijven door even snel gelezen. Vandaag thuis maar eens even rustig over gedaan! Wat een belevenissen weer! Hong Kong is inderdaad mooi he en wat troffen jullie het met de heldere luchten op The Peak!

Zaten jullie ook bovenin de open bus waarbij de boomtakken, als je aan de ' verkeerde' kant zat, in je haar zaten

• 23 Oktober 2014 - 14:48

Jeannine:

Laatste regels van m'n berichtje niet afgedrukt.....

• 23 Oktober 2014 - 14:55

Jeannine:

Nou het zit niet erg mee met m'n reactie. Ben nu maar even achter de computer gaan zitten i.p.v. de ipad. Misschien lukt het dan wel.
    Gelukkig dat jullie geen last van de demonstraties hebben gehad. De rust is daar nog niet teruggekeerd. Er zijn rellen uitgebroken en arrestaties verricht. Jullie zaten er achteraf precies op het goede moment.
    Jullie zullen inmiddels ook al wel weer heel veel beleefd hebben in Vietnam, dus ook weer genoeg te melden voor jullie volgende verslag. Ga vooral zo door met schrijven. Het is zooo leuk en geweldig om de reis op deze manier mee te beleven. Geniet ervan samen!!
    Heel veel liefs voor jullie allebei,
    Jeannine

• 23 Oktober 2014 - 19:05

Papi Vriends:

Hai lieve kinders,
    Ik heb het hele verslag weer gelezen, met enige jaloezie natuurlijk, het lijkt mij heerlijk om al dat moois te zien, en de vrijheid te beleven. Maar het is jullie gegund hoor!! Hier gaat alles zijn hoge snelheid gangetje. Leren, werken, studeren op de muziek voor het koor, verjaardag van moeder organiseren, tuin winterklaar maken, dat wil zeggen, alle planten op een andere plek zetten, beregening installeren, boodschappen doen, verslag lezen, voetbal kijken, uit eten bij Leo en Fokelien, fietsen repareren voor de dochters, dochters ophalen, dochters wegbrengen, eten halen, eten maken, eten opeten, stofzuigen, bladeren opruimen na stormpje, katten voeren, auto rijden naar het werk, auto rijden van het werk, en nu toetje eten. Zo gaat het bij mij thuis, ook leuk maar toch anders.
    O ja, wat mij opvalt, er staat aldoor een hele leuke meid voor op de foto’s, moet je eens een praatje mee doen Robin!
    Ik wens jullie natuurlijk heel veel plezier met de volgende etappe, Vietnam, lijkt mij ook prachtig.

Groetjes van Papi

• 31 Oktober 2014 - 09:06

Alice:

Shame on me, voor deze extreem late reactie. Ik heb enorm genoten van jullie reisverslag. Super gaaf ook dat er mooi weer was tijdens het bezoek aan The Peak. En Aberdeen, echt helemaal niks aan he hahaha.
    Wij zijn nu weer een klein weekje terug uit China, waren we opeens niet zo ver van elkaar verwijderd. Ik ga nu snel verslag vijf lezen.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx