1 - Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Milou Hout - WaarBenJij.nu 1 - Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Milou Hout - WaarBenJij.nu

1 - Beijing

Blijf op de hoogte en volg Milou

23 September 2014 | China, Peking

Reisverslag Beijing
16 september – 17 september

Vandaag begint ons avontuur naar Azië. De backpacks zijn gepakt , wandelschoenen hebben we aan. We zijn er helemaal klaar voor. Rond 13:45 rijden we weg vanaf de Sperwer en pikken we Josien op bij haar werk. Vervolgens rijden we door richting Schiphol. John was daar al. We checken onze bagage in en na dit gedaan te hebben drinken we nog wat met onze families op het terras bij La Place. Elise, het nichtje van Milou, is er ook bij. Zij werkt in de buurt en kwam even gedag zeggen, heel leuk.
Rond half vier nemen we afscheid van onze families en gaan we door de douane. We drinken wat bij Grand Café Amsterdam en proosten op onze reis. Snel werken we nog even een tosti en een broodje kaas naar binnen, want we moeten al bijna boarden. Om 17:00 komen we aan bij de gate. Er staat een lange rij, maar gelukkig gaat het redelijk snel. Ruud, de oom van Milou, vliegt ons naar Beijing in een Boeiing 747. Vervolgens gaan we naar onze plekken in het vliegtuig. We kijken allebei een filmpje. De reis gaat erg snel en we kunnen de Chinese muur zien vanuit het vliegtuig.
Om 9:00 uur lokale tijd landen we. We nemen de trein richting het centrum en hierna een taxi naar ons hostel. We worden direct al door taxichauffeurs aangesproken dat ze ons weg willen brengen. Maar… ze rijden niet op de meter, geen enkele mogelijkheid. We zijn moe dus stemmen er maar mee in. Het duurde even maar uiteindelijk toch netjes afgezet bij ons Hostel: Happy Dragon. Van de verhalen van Jeroen en Alice wisten we dat dit een goed hostel was.
In het hostel frissen we ons even op en slapen we 3 uurtjes. Vervolgens gaan we naar een leuke straat met allerlei restaurants en barretjes. We eten kip teriyaki met een Tsjechisch biertje op een knus balkonnetje. Vanaf hier kunnen we alles goed bekijken. De Chinezen vinden wij best bijzondere mensen. Eerst rochelen ze heel hard en vervolgens spugen ze een flinke klodder speeksel op straat. We gaan op tijd naar bed deze avond want we moeten nog een klein beetje bijkomen van onze reis.

18 september
De wekker gaat om 7:45, we verlaten het hostel om 8:15 opzoek naar ontbijt. Natuurlijk is dit iets anders dan in Nederland. Waar stap je binnen en wat krijg je te eten? Uiteindelijk belanden we in een heel basic tentje en de keuze is niet heel reuze. Al het eten op de kaart is sowieso warm dus delen we een bord Noodles with beef, uiteraard met stokjes. Na dit maaltje lopen we door naar de Verboden Stad. Dit is een eeuwenoud complex waar ongeveer 500 jaar lang de keizer woonde met zijn familie en hof dienaren. Daarnaast was het complex het ceremonieel- en politiek centrum van de Chinese overheid. De stad was verboden voor de rest van het volk, vandaar de naam. Het complex is gigantisch, met een oppervlakte van ongeveer 1 bij 0,75 kilometer . Alleen de gracht rondom het complex is al 52 meter breed. Voordat je het complex binnentreed kom je eerst langs de gigantische afbeelding van Mao Zedong, de grote leider van China. Vlak bij de ingang zien we een klein jongentje poepen in een zakje, midden op het plein! Niet zo gek hier in China. We lopen door gigantische hallen en poorten, afgewisseld door enorme pleinen die allemaal hun eigen functie hadden vroeger. Het bezoek is erg indrukwekkend. Enkele Chinezen wilden met ons op de foto. We wisten dit van te voren maar blijft toch gek, alsof je een uitgestorven diersoort bent…
Na de verboden stad te hebben bezocht zijn we teruggelopen naar Tiananman Square. Dit is het vierde grootste plein ter wereld waar vroeger o.a. protesten werden gehouden. Het plein is ongeveer 440.000 m2 groot. Rond 14:00 nemen we een taxi terug omdat Milou hele zere voeten heeft (verkeerde schoenen aan). In het hostel eten we even wat en doet Milou nog even een dutje. Op aanraden van de Lonely Planet gaan we naar een restaurantje waar je heel goedkoop, maar goed kan eten. Als ‘amuse’ krijgen we een soep in de vorm van het kookvocht van rijst met een dikke laag erop. Hierna bestellen we dumplings met bier/water. Het eten was prima, op de amuse na. In totaal betalen we ongeveer 4 euro met z’n tweeën. Na het eten gaan we weer naar het leuke straatje waar we de avond ervoor hebben gegeten. Intussen hebben we deze straat gedoopt tot ‘de strip’ van Beijing. We belanden op een ander dakterras voor een drankje. Naast ons zit een chinees gezinnetje te eten. Het jongentje, tussen de 2 en 3 jaar, zit propvol met volle wangetjes als een hamster. De eerste etensresten komen al uit zijn mondje zetten als zijn moeder doorheeft dat hij moet spugen. Moeder dacht dat het een klein beetje zou zijn dus houdt haar hand op.. Niet zo’n goed plan want er volgt een enorme vloedgolf aan ingrediënten van de rijsttafel. Snel stopt ze het jochie onder tafel waar de rest er zeer waarschijnlijk uit komt. Vervolgens verlaat de hele familie haastig hun bijna onaangetaste rijsttafel. Enkele minuten later schuiven twee Oostenrijkse gasten aan.. ‘O Gott, o Gott’, horen we ze roepen.. Ranzig! Er lag een flink plakkaat op de grond. Het arme joch moet helemaal vol hebben gezeten met plakkerige rijst.
Later op de avond gaan we terug naar ons hostel want morgen gaan we vroeg naar de Chinese muur!

19 september
Om 6:30 gaan we uit bed. Om 7.00 uur krijgen we ontbijt bij het hostel, wat inbegrepen zit bij de tour. Robin neemt het American breakfast en Milou kiest het Swiss breakfast. Snel opeten want Tony de tourguide was er al met zijn busje. Als eerste stappen we in en vervolgens halen we nog een groep mensen op bij andere hostels.
Als iedereen compleet is vertelt Tony wat over de Chinese muur en de tour die we gaan lopen. Twee uur later komen we aan en gaan we met de kabelbaan naar boven. Het is erg indrukwekkend en we houden onze camera al in de aanslag. We lopen een heel eind en we zijn blij dat we goeie schoenen aan hebben want de traptreden zijn nogal oneven. We lopen een heel stuk omhoog en hebben een fantastisch uitzicht! Van Tony krijgen we drie uur de tijd om te wandelen (heen en terug), dit hebben we ook wel nodig. Bijna bovenaan komen we twee Nederlandse dames tegen en we raken even aan de praat. Toevallig genoeg komen ze uit Warmenhuizen en Waarland, zal je net zien!
Wij lopen nog iets verder dan de dames en vervolgen daarna ook onze weg terug, want naar beneden lopen kost ook redelijk wat kracht. We nemen de kabelbaan en lopen richting het restaurant Mr. Yang, waar een heerlijke traditionele Chinese lunch op ons staat te wachten. Na de lunch rijden we terug naar ons hostel. Rond 17:00 uur komen we aan en besluiten in het hostel een pizza te eten. Hier raken we aan de praat met een Nederlandse man die ons enkele tips geeft over Beijing en Xi’an. We zijn kapot van de lange tocht op de muur dus gaan redelijk op tijd onder de wol.

20 september
Vandaag huren we fietsen bij ons hostel voor ongeveer €8,- . Het bevalt ons enorm goed en je bent erg mobiel. Het verkeer is redelijk overzichtelijk en valt ons alles mee. Onze eerste stop is de Temple of Heaven, een gigantisch complex van 273 hectare. Erg indrukwekkend om te zien en mee te maken. Er bestaat hier een enorm contrast tussen de drukte bij de tempels en de rust in het omliggende park. Keizers gingen voorheen vanuit de Verboden Stad naar deze plaats om te bidden voor een goede oogst en om te offeren.
Na dit prachtige complex stappen we weer op de fiets om naar de Drum Tower en Bell Tower te gaan. Beide torens, die werden gebruikt om de tijd aan te geven, worden gerenoveerd en zijn dus helaas gesloten. Hierna lopen we door enkele hutongs en komen uit op een luxe winkelstraat. We fietsen door naar de Lama Tempel. Dit is een Tibetaanse tempel waar veel mensen Boeddha vereren met wierook en buigingen. Terug in de luxe winkelstraat drinken we wat bij een leuke bar die toevallig net Happy Hour heeft.
’s Avonds eten we (lekker) cheap bij een typisch Chinees restaurantje. We bestellen noodles, waarna Milou even op zoek gaat naar een toilet. Dit duurt erg lang omdat het toilet verder weg was dan gedacht. Het eerste gebouw waar Milou in gaat is ontzettend ranzig (gaten in de vloer en geen deurtjes t.b.v. privacy). Vervolgens loopt ze door naar de volgende. Het duurt al met al behoorlijk lang dus Robin begint zich erg zorgen te maken. Hij laat dan ook de noodles staan en gaat op zoek. Gelukkig lopen we elkaar tegemoet. Snel terug naar het restaurant waar gelukkig het eten nog op tafel staat. We stappen de fiets weer op en komen onderweg nog een leuke bar tegen waar we een biertje drinken.

21 september
We staan om 9:00 uur op en eten bij een ultra moderne bakker op de hoek. Voor het eerst maken we kennis met de metro van Beijing. Dit werkt super. Na een aantal keer overstappen komen we aan bij het buiten het centrum gelegen Zomerpaleis. Hier ging de keizer op vakantie of hij ging hierheen om de drukte van de binnenstad te ontvluchten. Achter het Zomerpaleis ligt een gigantisch meer dat is uitgegraven door 100.000 man, in opdracht van de keizer. Het complex ziet er prachtig uit, gelegen op een steile heuvel. Na het bekijken van de marmeren boot van keizerin Cixi, zien we een klein joch rondrennen met een gat in zijn broek. Via dit gat kan hij zo plassen en poepen, waar hij wil. Een gebruikelijk iets in China… We chillen even op een bankje. Rond 16:30 verlaten we het Zomerpaleis en gaan we richting het bekende Pekingeend restaurant Da Dong. Waar kan je beter Pekingeend eten dan in Peking? We krijgen een nummer want het is onwijs druk. We wachten ongeveer een uur en krijgen dan een plaatst toegewezen op de eerste verdieping. Het is een mooi en groot restaurant en de Pekingeend smaakt heerlijk! We krijgen er ook nog eens enkele bijgerechten bij. Een top avond dus.

22 september
Vandaag is de laatste dag in Beijing. We pakken ‘s ochtends onze backpacks in en laten ze voor de rest van de dag nog even achter bij het hostel. We checken uit en gaan weer naar de bakker waar we gister ook ons ontbijtje hebben gehaald. Hierna gaan we met de metro naar het Birdsnest. Dit is het stadion waar in 2008 de Olympische Spelen zijn gehouden. Het is een groot en indrukwekkend gebouw om te zien en natuurlijk schieten we hier ook enkele kiekjes. We lunchen in een restaurant in een gigantisch winkelcentrum vlakbij het stadion. Na deze lekkere lunch nemen we de metro naar het Opera House. Het is een gigantisch bolwerk met water eromheen. We maken wat foto’s en gaan dan snel terug naar ons hostel om de backpacks op te halen, want we moeten op tijd bij Beijing West Trainstation zijn voor onze treinkaartjes. Bij het station eten we snel even een burgertje bij de MacDonalds en lopen dan richting onze trein. In de wachtruimte is het enorm druk dus nemen we maar plaats op de grond. Rond 20:15 zitten we in de trein die ons in 11 uur tijd naar Xi’an brengt. In de trein nemen we plaatst op de bovenste twee hardsleepers en onder ons liggen nog vier anderen. Milou is heel blij dat ze tijdens de treinreis niet hoeft te plassen, want volgens Alice is plassen in dit soort treinen a real nightmare!
Nu zijn we in Xi’an en verblijven hier 3 dagen. To be continued…

Leuk dat jullie ons reisverslag lezen en we zien jullie reacties graag tegemoet!

Groetjes Robin en Milou

• 23 September 2014 - 13:36

Nico Van Den Hout:

Hallo lieve Milou en beste Robin,

Het staat er na heel wat pogingen geweldig op. Prachtig verslag van jullie belevenissen. Het spugende ventje geeft een gaaf voobeeld van hoe de chinezen zich in het openbaar gedragen evenals het opvangen van de poep in een papieren zak. Ga zo door met schrijven. Wij, het thuisfront genieten er met volle teugen van!

Met hartelijke groet,
    Nico

• 23 September 2014 - 13:55

Fokelien:

Hallo backpackers,

Ik open mijn mail en zie net jullie bericht binnen komen dus dacht "even lezen". Nou, dat was meteen een heel verhaal zeg en jullie zijn nog maar een paar dagen weg. Dit wordt een heel groot verslag!
    Wel mooi voor later!
    Wat een ervaringen hebben jullie al opgedaan, prachtig! 'k Ben nu ook benieuwd naar de foto's hoewel jullie omschrijvingen al een bepaald beeld oproepen. Vooral bij sommige gedeeltes hihi.
    Heel veel plezier verder, ik blijf jullie volgen! Groetjes uit herfstig Langedijk! Fokelien

• 23 September 2014 - 14:32

Roel En Rianne Bisschop:

War hebben jullie al veel mee gemaakt en hoe anders is het leven daar dan hier! Leuk om te lezen.
    Geniet ervan met z'n tweeën!

groetjes Roel en Rianne

• 23 September 2014 - 15:58

Alice:

Hoi lieverdjes,

Wat super leuk om te lezen en zoo herkenbaar!! Die gaten in die broekjes, walgelijk he hihi. Ga ook nooit op een bankje zitten waar het nat is, je weet nooit of het plas of water is ;). Ongelovelijk trouwens Milou dat je niet hoefde te plassen in de trein, werkt blijkbaar toch psychologisch:). Wellicht kan je eens een kijkje nemen in de WC bij een volgende treinreis voor een sfeerimpressie. In Xi'an is het nog leuk om over de muur te fietsen en naar de fontein te gaan:).
    Ik kijk uit naar het volgende verslag!

Liefs en een dikke smakkerd voor jullie allebei!

• 23 September 2014 - 17:53

Simone:

Lieve Robin en Milou,

Wat gaaf om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken!! Nog maar net onderweg en dan al zoveel te vertellen aan ons. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog meer gaat komen! Ik blijf jullie volgen. Voor nu veel plezier en laat vooral meer van jullie horen!!

Groetjes, Simone (Glas ;) )

• 23 September 2014 - 19:47

Jeannine:

Lieve Milou en Robin,
    Wat een super leuk en onderhoudend verslag en wat hebben jullie al veel meegemaakt en ondernomen. Zo leuk om die 'typische' dingen te lezen over China en de Chinezen. Geniet van Xi'an en blijf ons op de hoogte houden met die leuke uitgebreide stories.
    Liefs,
    Jeannine

• 23 September 2014 - 22:24

Lynn:

Super leuk om te lezen allemaal! Heel herkenbaar ook :)
    Ik sluit me aan bij Alice, een fietstocht over de stadsmuur van Xi'an is heel leuk!
    Ik ben zeer benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Geniet ervan samen!

Groetjes,
    Lynn

• 23 September 2014 - 22:41

John:

Hai Milou en Robin,

Ik ben er maar even voor gaan zitten, wat een (beeldende)verhalen, maar wel heel leuk om alles zo met jullie mee te mogen maken. Wat mij wel opvalt is het vele eten en drinken, kroegje, barretje, eettentje, restaurantje, hostel, leuke bar in de Luxe winkelstraat enz… Maar de beeldende uitleg van de bezienswaardigheden is ook fenomenaal, poepen in een zakkie en plasje door het gat in de broek:), het is echt genieten. Ik hoop dat jullie het schrijven volhouden zo, we kunnen dan echt meereizen. Voor nu veel plezier in Xi’an en we horen weer van jullie.

Groet Johnny

• 23 September 2014 - 23:06

Josien:

Lieve kinderen.
    Wat een verhalen! Via whattsapp had ik al e.e.a. gelezen, maar nu heb ik er nog een beter beeld bij, van deze eerste week.
    Ik ben net als John heel blij met de opsomming van alle culinaire activiteiten van jullie ! Haha
    Pas goed op elkaar, en ik kijk uit naar de foto's van het terracotta leger.
    Ik hoop dat jullie het volhouden om zo uitgebreid verslag te blijven doen, dan blijven we goed op de hoogte!
    Big hug, Josien

• 24 September 2014 - 12:07

Leo:

喜羅賓和米盧,(vertaald: hoi Robin en Milou)

Ik kreeg de link doorgestuurd van Fokelien en heb jullie verslagen met veel plezier gelezen.
    Ik zie zoveel keer 'biertje' voorbij komen dat ik zomaar het gevoel kreeg dat jullie bij de Oktoberfesten in Munchen terecht zijn gekomen...

Wat een mooie verhalen en wat maken jullie al veel mee. De Chinese muur lijkt me idd ook erg indrukwekkend. Geweldig!

Geniet verder van jullie mooie belevenissen!

Groeten,
    Leo

p.s. probeer in een restaurant ook eens nr. 34 te bestellen; erg lekker!

• 25 September 2014 - 08:40

Ina:

Lieve Milou en Robin,
    Ik heb genoten van jullie verslag en blijf het zeker volgen.
    Genieten maar en een dikke kus van mij.
    Ina.

• 25 September 2014 - 11:00

Anneke En Willem :

Hallo Milou en Robin,

We hebben de reisverslagen gelezen, het is heel indrukwekkend wat jullie al gezien en hebben meegemaakt.
    Dat van Evelien was al giga we zijn nu alweer klaar voor het volgende veslag en foto's.
    Milou en Robin geniet wat je ziet en meemaakt dat is op zich al werelds.

Groetjes

Anneke en Willem

• 25 September 2014 - 11:43

Anneke:

Hallo Robin en Milou Willem heeft jullie al een bericht gestuurd maar ik heb nog even jullie verhaal goed doorgelezen. en ik kom tot de conclusie dat als jullie hier weer terug zijn, dat jullie ook op straat gaan .poepen en plassen haha. wat een rare gewoonten he. maar ik wens jullie nog heel veel plezier en reisgenot. Kus uit Heerhugowaard heel gewoon hier xxx.

• 25 September 2014 - 13:45

Jeannine:

Heb net nog even de nieuw geplaatste foto's bekeken. Indrukwekkend hoor, vooral ook de Chinese Muur. Leuk hoedje trouwens Milou en Robin ik zie dat je broek ook al ingewijd is!!!
    xxx
    Jeannine

• 28 September 2014 - 21:44

Marieke:

Hoi Robin en Milou,
    Kreeg de link van Josien doorgestuurd. Gaaf hoor om jullie verhaal te lezen. Wij wensen jullie nog heel veel mooie belevenissen toe!
    Groet van ons,
    Arjan, Marieke en onze kinderen.