3 - Shanghai, Suzhou en Hangzhou - Reisverslag uit Sjanghai, China van Milou Hout - WaarBenJij.nu 3 - Shanghai, Suzhou en Hangzhou - Reisverslag uit Sjanghai, China van Milou Hout - WaarBenJij.nu

3 - Shanghai, Suzhou en Hangzhou

Blijf op de hoogte en volg Milou

11 Oktober 2014 | China, Sjanghai

Reisverslag Shanghai, Suzhou en Hangzhou (26 september t/m 4 oktober)

26 september
We landen op het vliegveld Hongqiao en vanaf daar pakken we een taxi richting ons hostel, het Soho Bund International Youth Hostel. De skyline is erg indrukwekkend als we rond 23:00 uur door Shanghai scheuren in onze taxi. Met redelijk weinig omhaal belanden we in ons hostel. De kamer is prima voor de prijs die we betalen.

27 september
Vandaag zien we opnieuw de gigantische skyline opdoemen terwijl we vanaf ons hostel naar The Bund lopen. De oude Westerse panden langs het water zijn prachtig en we voelen ons gelijk thuis. Aan de overkant van het water, de Pudong-kant van Shanghai, zien we de gigantische wolkenkrabbers en de bekende Oriental Pearl Tower. Deze kant is het nieuwe gedeelte van Shanghai en is dan ook erg modern met ontzettend veel hoogbouw. We lopen naar East Nanjing Road, een bekende straat waaraan onder andere het Peace Hotel staat. In deze straat treffen we een Starbucks waar we een broodje halen om te ontbijten. We lopen Nanjing Road verder af en komen langs ontzettend veel grote panden met de bekende ketens (H&M, Zara, Forever 21 etc.). We kopen niets want er komen goedkopere tijden aan in de landen die nog gaan komen. Hierna volgt People’s Square, een groot park met een soort kermis in het midden. Het is een mooi park met veel water, maar ontzettend druk. Toch heerst er een hele relaxte sfeer, zeker na de mensenmassa’s op Nanjing Road. We lopen door, inmiddels op West Nanjing Road. In de Lonely Planet lezen we dat hier een groot pand staat waar je nep-mode, horloges, zonnebrillen etc. kan kopen. We vinden het snel en stappen het vier verdiepingen-tellende gebouw in. Er zijn ontelbare kleine winkeltjes met allerlei spulletjes: schoenen, tassen, horloges, elektronica, t-shirts, ga zo maar door. We lazen dat je hier enorm moet afdingen, want ze starten met ontzettend hoge prijzen. Als onwetend persoon wordt je hier grofweg keihard genaaid als je niet op de hoogte bent. De dingen die je kunt kopen zijn bijna niet van echt te onderscheiden. Robin checkt of zijn echte merkhorloge op een nephorloge lijkt, en de overeenkomst is ontzettend groot. Milou wil graag nieuwe schoenen want haar All-Stars zitten voor geen meter meer. Ook moet er een zonnebril komen want de oude is vanochtend gesneuveld. Robin zou graag een hoesje voor zijn iPhone scoren, dus met goede moed gaan we op pad. Eerst kijken we voor een zonnebril. “Good plice fol you my flend”, “Come take a look” en “Vely good quality” worden naar ons hoofd geslingerd. Milou ziet een mooie Chanel zonnebril en het afdingen begint. We starten rond de €85,- en weten af te dingen tot €15,-. Goede prijs lijkt ons. Met de schoenen en het hoesje voor de iPhone gaat het net zo. De schoenen gaan van €100,- naar €25,- en het hoesje krijgen we voor €4,- mee. Het afdingen is bijna verslavend en erg leuk. We worden af en toe zelfs zo moedig dat we zo’n beetje de winkeltjes uit gewerkt worden vanwege de lage prijzen die we voorstellen. “You crazy! You LOCO!!” Met de verkoopster van de schoenen van Milou raken we aan de praat. We spreken over het leven in Shanghai. De verkoopster weet vrijwel niets van de stad waarin ze woont, want ze gaat zeven dagen per week van haar huis naar werk en weer naar huis. Verder ziet ze vrijwel niets. Niets bij voor te stellen, maar voor haar heel normaal. Hierna lunchen we boven in een Chinees restaurant, want we lopen al ongeveer twee uur rond tussen de winkeltjes. Daarna komt Robin nog een mooie polo tegen die hij voor een goede prijs mee krijgt. We lopen het stuk over Nanjing Road weer terug richting The Bund. Het is inmiddels schemerig, dus we treffen een prachtige skyline. We kleden ons om omdat we wat luxer uit eten gaan vandaag. Via het hostel reserveren we bij Lost Heaven, een Chinees restaurant op aanraden van Mieneke, die Jeroen en Alice destijds had getipt. We stappen om 20:30 uur binnen en gaan zitten in het prachtige, sfeervolle restaurant. We bestellen drie gerechten en een lekker wijntje. We hebben lekker zitten eten. We lopen opnieuw over The Bund richting het hostel. Onderweg zien we een hele gezellige pub. Hier drinken we nog even een lekker afzakkertje. Een fantastische eerste dag in het indrukwekkende Shanghai.

28 september
Vandaag gaan we met de metro richting de Yùyuán Gardens. Het is extreem warm weer, want we zijn de deur nog niet uit of we zweten ons al het leplazarus. Ook is het behoorlijk druk in de stad, dus we worden lekker sloom. De tuinen zijn mooi met veel water vol koi karpers, maar verder niet echt heel bijzonder. Robins polo bleek vanochtend te klein te zijn, dus we gaan langs het winkeltje waar hij hem had gehaald. Gelukkig kunnen we de chagrijnige dame overhalen om de polo te ruilen. Top! We willen de metro weer in stappen, maar we hebben alleen nog maar biljetten van 100 Yuan, die de machine niet pakt. We gaan de straat op om met iemand geld te wisselen. We komen twee hele aardige dames tegen die gelukkig kunnen ruilen. De één begint een heel verhaal in vrij goed Engels, dus het is nog enigszins te volgen ook. Op een gegeven moment begint ze over een show die in een theehuis wordt gegeven even verderop. Ze vraagt of we mee willen. Bij Milou beginnen de alarmbellen te rinkelen. In de Lonely Planet staat namelijk dat je gigantisch opgelicht kan worden als je meegaat. Het schijnt dat je, aangekomen in het theehuis, een kopje thee aangeboden krijgt, maar dat je daar wel honderden euro’s voor mag neerleggen, vanwege de “fantastische” show. We bedanken de meiden dan ook hartelijk voor het aanbod. We gaan opnieuw het station in waar de metro al staat te wachten. We trekken een sprintje en springen de metro in. Echter is Milou net te laat en staat Robin alleen in de metro. En doei! Twee Britse meiden zien het gebeuren en de een zegt: “You are in such in a fucked up situation right now!” Gelukkig valt het allemaal mee en één halte verder zijn we al weer herenigd. Aangekomen in het hostel kleden we ons opnieuw om, omdat we een heel leuk Italiaans restaurant hadden gespot. Op internet hadden we gelezen dat het om de beste Italiaan in Shanghai gaat. Het eten is dan ook echt super en ondanks de prachtige locatie op The Bund niet duur. Heerlijk! We gaan met een ontzettend voldaan gevoel weg, want we zijn inmiddels de kleinere Chinese porties gewend. We pakken de metro naar Pudong om daar in de Financial Tower een kijkje te gaan nemen op de 100e verdieping. Echter is het zicht ontzettend slecht, omdat door de wind wolken ontstaan rondom de top. De iets lagere Jin-Mao Tower ligt wat meer in de luwte dus is het zicht hier wel goed. We pakken de razendsnelle liften om uiteindelijk op de 87e verdieping terecht te komen in de bar Cloud 9. We mogen gratis omhoog in het super-de-luxe gebouw. We drinken een heerlijke cocktail met een prachtig uitzicht richting The Bund. Een onwijs gave ervaring.

29 september
’s Ochtends regelen we allerlei zaken voor het vervolg van onze reis op de laptop. We zijn hier ontzettend lang mee bezig, ook omdat het Wifi niet erg snel is. Daarbij zitten de hostels in Hong Kong overvol vanwege de Chinese feestdagen en vakantie. Hong Kong is daarom op 1 en 2 oktober ontzettend duur. We hebben onze planning iets omgegooid en regelen hostels in Suzhou en Hangzhou. We gaan pas rond 13:30 uur de stad in. We pakken de metro naar de Sint Ignatius Kathedraal, welke helaas dicht is. Mooi gebouw in een groene omgeving tussen de wolkenkrabbers. Vlakbij zit een leuke wijk genaamd Tianzifang. Dit ligt in het French Consession-gebied. Het Franse koloniale karakter komt hier heel goed uit de verf. We lopen hier door ontzettend leuke buurtjes. We eten bij Cha’s op aanraden van de Lonely Planet (zonder onze Lonely Planet zouden we echt nergens zijn). Het is een Kantonees restaurant waar we ontzettend lekker eten voor een prikkie. Daarna lopen we door naar Xiantiandi, opnieuw een leuke buurt met een Frans karakter. Hier zitten allerlei leuke barretjes en cafe’s. Milou trakteert op een heerlijk wijntje.

30 september
Vandaag gaan we naar de andere kant van de rivier. We ontbijten bij een Franse bakker en vervolgen onze weg naar twee shoppingmalls. Hierna lopen we over de promenade die uitzicht biedt op The Bund en we relaxen op een bankje. In de namiddag gaan we terug naar ons hostel. ’s Avonds gaan we opnieuw naar de welbekende Financial Tower, bekend als de bieropener (zie foto’s). Onderweg zien we ontzettend veel politie op straat en er blijken verschillende metrostations dicht te zijn. We nemen dus een omweg. Voordat we de toren in gaan eten we wat bij een Chinees restaurantje in de Super Brands Mall. Vanavond is het zicht goed dus we gaan we de toren in en de lift brengt ons naar de 100e verdieping in no time. Het uitzicht is super! Je kan zelfs door de vloer naar beneden kijken op sommige plaatsen. Robin moet even wennen aan dit fenomeen. Hierna drinken we wat in de bar van het hotel en genieten nogmaals van het uitzicht van deze fantastische stad.

1 oktober
Vandaag zullen we in de avond naar Suzhou vertrekken. We gaan naar deze stad mede omdat Alice en Jeroen hier gaan wonen. We kiezen ervoor om ’s ochtends al onze treinkaarten te halen want volgens de Lonely Planet kan het heel druk en stressvol zijn op de stations. Dit hadden we achteraf beter niet kunnen doen want je verliest onwijs veel tijd. We stappen in de trein rond 17:15. Gelukkig is het maar 40 minuten rijden en we arriveren rond 18:00 in Suzhou. De taxirit die volgt naar ons hotel is een drama. De chauffeur zegt dat hij wel weet waar ons hostel zich bevindt. Uiteindelijk blijkt hij geen enkel idee te hebben en rijdt hij maar door en door. Het vervelende is dat er totaal geen mogelijkheid is om te converseren met de Chinees. We proberen alles: handgebaren, verschillende talen en zelfs geluidjes. Maar niks werkt om uit te leggen dat de man misschien zijn navigatie moet aanzetten of moet bellen met het hostel. We worden nogal moedeloos en uiteindelijk worden we overgeplaatst in een andere taxi die ons gelukkig goed afzet. Mazzel voor ons dat we de vorige taxichauffeur niks hoefden te betalen. Het hotel is erg mooi maar ligt ver buiten het centrum (echt ver), vandaar de goedkope prijs waarschijnlijk. We zijn een beetje moe en FaceTimen nog even met de ouders van Milou, erg leuk. We gaan op tijd naar bed zodat we de volgende dag Suzhou kunnen verkennen.

2 oktober
We slapen heerlijk uit tot 09:30 uur, wat een lekker bed in vergelijking tot het hunebed in Shanghai. We brengen onze vuile was naar het washok in het hotel en de receptioniste belooft dat het morgen klaar is. We nemen de taxi naar het busstation en ontbijten daar snel even wat. De busreis naar Suzhou duurt ongeveer een uur en we worden op het zuidelijke station afgezet. Met hulp van een Chinese man belanden we in hartje centrum. Hij stond er zelfs op om onze busrit te betalen! We struinen door de straten en over de bekende Suzhou bruggetjes. Het is overal extreem druk vanwege de vakantie. We maken veel foto’s voor Alice en Jeroen en voordat we het weten is het alweer etenstijd. We eten een snelle hap bij een tentje op straat. We belanden hierna in Suzhou Park waar we veel mensen zien dansen en Yoga oefeningen zien doen. Hier zie je dat Chinezen nog heel lenig zijn op hogere leeftijd. We krijgen een goede indruk van de stad en het oogt er erg gemoedelijk en het oude centrum heeft veel te bieden. Helaas hebben we geen winkel gespot waar Jeroen pindakaas kan halen, dus hij zal toch af en toe naar Nederland op en neer moeten! Hierna wachten we op het zuidelijke busstation op onze bus richting het hotel. In een supermarkt halen we wat te drinken voor onderweg. Bij de ingang staat een klein jongetje met z’n vader en moeder. Zodra hij zich omdraait en ons ziet schrikt hij en slaakt een kreet. Hij zoekt snel dekking achter z’n vader. Dit is voor hem vast de eerste keer om Westerlingen te zien. Na dit hilarische voorval nemen we de bus terug en halen nog wat eten bij de Auchan (Le Cookie ;)). ’s Avonds FaceTimen we met John en kijken we nog een aflevering van The Inbetweeners. We treffen onze was keurig opgevouwen aan op onze kamer.

3 oktober
Vandaag slapen we heerlijk uit en pakken onze backpacks weer in. Dit karwij blijft een gedoe maar we worden er steeds handiger in. We checken uit en halen ontbijt bij de Auchan. We nemen de bus naar Hangzhou. Helaas moeten we lang wachten want de meeste bussen zitten al vol. We doden onze tijd met lezen op onze e-readers en het wegslaan van een kakkerlak op Robin zijn schouder (zie dit even voor je als je weet hoe Robin al reageert op een wespje). Milou gaat helemaal stuk als Robin zowat door het plafond heen springt. De busrit gaat voorspoedig en we komen rond 17:00 uur aan in Hangzhou. Hangzhou staat bekend om het grote meer waaraan de stad ligt: het West Lake. We komen met de bus aan en zoeken vervoer richting het centrum. We treffen een Canadese dude aan die vast zit met zijn broek aan een hek waar hij overheen wilde stappen. We lachen ons rot en raken aan de praat. De jongen heet Brennan en studeert Business and Finance in Hong Kong. Hij vraagt of hij ons kan joinen, want ook hij wil naar het centrum. Met z’n drieën nemen we een taxi en halverwege scheiden onze wegen. Aangekomen in ons hotel denken we lekker naar onze kamer te gaan. Niets is minder waar want we zitten ongeveer een uur beneden bij de receptie! Onze reservering is schijnbaar niet doorgekomen via Agoda en het personeel is werkelijk een drama. Engels kunnen ze niet en ze zijn totaal niet toegeeflijk. Milou spreekt met iemand aan de telefoon die ‘redelijk’ Engels kan en waarschijnlijk ook bij het hotel werkt. Ook dit schiet niks op en Milou wordt met de seconde kwader. We tonen al tien keer onze reservering op onze iPhone en leggen uit dat we betaald hebben met de creditcard. Het wordt zelfs zo erg dat Robin achter de balie gaat zitten om middels drie schermen aan te tonen dat we een boeking hebben die betaald is. Werkelijk mega irritant en Milou ontploft bijna tegen het personeel. We willen de manager spreken maar ja, hoe leg je dat uit? Door gebarentaal leggen we uit dat we opnieuw de Engels sprekende dame aan de telefoon willen hebben. Net op het moment dat Milou de telefoon oppakt om aan te geven dat ze haar wil spreken, belt er iemand naar de receptie. Zonder dat ze het door heeft neemt ze op en gooit per ongeluk de hoorn weer op de haak, oeps! De receptioniste staat met haar handen in het haar. Uiteindelijk krijgen we een sleutel en gaan naar boven. Nu we dit schrijven lachen we erom. Vlakbij het hotel eten we een hapje op straat. De vis is hier zo vers als maar kan, want de ‘ober’ staat drie meter naast ons de vissen dood te slaan op de weg…

4 oktober
Vandaag gaan we op pad naar het West Lake. We lopen het gehele meer rond op een rustig tempo. We genieten van het prachtige weer en mooie uitzicht. Rondom het meer zijn verschillende bezienswaardigheden die we aandoen, zoals een prachtig aangelegde tuin. De zonsondergang over het meer is erg mooi. We eten bij een Chinees restaurant waar achteraf de rekening van geen kant klopt. We leggen dit rustig uit aan het personeel, maar de eigenaresse ontploft zo’n beetje. Wij blijven in tegenstelling erg rustig en worden bijgestaan door een Engels sprekende Chinees die ontzettend veel lijkt op Pieter Bas. De menukaart zou volgens de dame ‘verouderd’ zijn. Uiteindelijk worden we in ons gelijk gesteld en krijgen ons geld terug. Al met al een hele leuke dag. Hangzhou is een prachtige plaats. Ook hier worden we trouwens om de haverklap op de foto gezet door geïnteresseerde Chinezen. Dit was in Shanghai totaal niet het geval. Je merkt duidelijk verschil tussen de steden waarin we zijn. Morgen gaan we naar Hong Kong!!

Het is erg leuk om jullie reacties te lezen op het blog. Keep on posting! Het vierde reisverslag met Hong Kong volgt!

• 11 Oktober 2014 - 08:47

Ina:

Hallo "flends".
    Jullie hebben al weer heel wat ondernomen en beleefd.
    Leuk verslag en mooie foto's.
    Veel plezier verder en kus van mij.
    Ina

• 11 Oktober 2014 - 09:52

Marloes:

Echt heel leuk om te lezen!
    Lekker blijven genieten daar ;)
    xx Marlesss

• 11 Oktober 2014 - 11:16

Nico:

Hello Globetrotters,

Wat een verslag! Wat een avonturen! Wat een gave foto's! Leuk om te lezen dat Milou ruzie heeft staan maken aan de balie. Je leert een heleboel dingen gedurende deze wereldreis. En het duurt nog wel even. Nog een 80% te gaan. Als ik dit in toets zijn jullie onderweg met de trein naar Hanoi in Vietnam. Daar wachten weer andere mensen, culturen en avonturen! Wij hebben gisterenavond een geweldige uitvoering in Cool gehad. Maar dat weten jullie al. Had vanochtend 110 Whatapps op mijn telefoon hierover. Hou jullie haaks in het nieuwe land.
    Met hartelijke groet,
    Nico

• 11 Oktober 2014 - 11:17

Jeannine:

Lieve kinders,
    Hier al weer even naar uit zitten kijken! Zaterdagochtend, lekker ontspannen na een heerlijke Broek in Concert avond, kopje koffie erbij en als gebakje jullie gave verslag. Heerlijk!!
    Jullie hebben inmiddels de nodige "obstakels" moeten overwinnen, maar daarna heb je dan altijd weer een mooi verhaal (zou HJ zeggen). Prachtige foto's en jullie zien er heerlijk ontspannen uit. Blijf genieten van al het moois. Veel plezier in Vietnam en we kijken uit naar het Hong Kong verslag!
    Dikke zoen voor jullie allebei!

• 11 Oktober 2014 - 14:27

Linda:

Lieve Sjak&Milou,
    Wat een leuk verslag weer! Echt leuk dat jullie alles zo gedetailleerd vertellen, vooral met de foto's erbij is het superleuk om te lezen!
    Ik zie sommige dingen helemaal voor me hahaha! Hoe Robin zou vertellen dat hij zich 'het leplazarus' zweet, hoe Milou tekeer gaat tegen het personeel van de receptie en vooral hoe Robin helemaal leip wordt van de kakkerlak haha!! Een chinese Pieter Bas zie ik daarentegen nog niet helemaal voor me, maar bij de gedachte alleen al moest ik lachen ;)

Echt heel erg leuk om te lezen (vooral zo in de tijd voor de tentamens; SOGGEN!!) & dus voor jullie hetzelfde; keep on posting!

Dikke kus & liefs,
    Lin

• 12 Oktober 2014 - 12:51

Josien:

Hoi lieve kinders, eindelijk tijd om op mijn gemak jullie verslag te lezen. We hebben twee geweldige Cool-voorstellingen achter de rug, met een gezellige afterparty. We moesten nog racen op onze fietsjes om Evelien om 02.00 uur van Alkmaar Noord op te halen ! pfffff
    Ik heb eerst jullie foto's bekeken, jullie zien er mooi en ontspannen uit! Niet te veel afgevallen door alle kleine porties?
    Het verslag is weer leuk om te lezen, oh die kakkerlak! Schoot je haar niet spontaan uit de krul door de stress? Laat zoiets maar vaker gebeuren, misschien raak je er dan meer aan gewend...haha
    Een chinees die op PB lijkt? Geweldig, heb je geen foto van hem gemaakt?
    Goed om te lezen dat jullie niet de kaas van je brood laten eten ( hebben jullie al weer trek in kaas !?) ja, ik zie het tafereel bij de balie helemaal voor me! Je denkt toch al snel dat veel Aziaten heel voorkomend zijn, maar zo zie je maar, ook zij hebben soms hun dag niet.
    Geniet ervan in Hanoi, ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's !

Josien

P.s. Robin, ik was je overhemd aan het strijken (beetje geen zin om te strijken, de afgelopen weken) en toen miste ik je heel erg !!

• 12 Oktober 2014 - 12:57

Dirk En Gerda:

Hoi Milou en Robin,

Wat een leuke belevenissen, heel leuk om met jullie mee te reizen op deze manier,

Groeten Dirk en Gerda

• 12 Oktober 2014 - 14:31

Willem En Anneke:

He wereld reizigers,

Man Man wat een verslagen, je moet er echt voor gaan zitten wij krijgen ook het gevoel dat we mee reizen met jullie.
    Zo in details verwoord dat is knap, ook na alles zelf voor het eerst te beleven en vast te leggen.
    Wordt het leven daar al een beetje eigen of is het soms slopend wat wij ons ook wel voor kunnen stellen.
    We hebben wel zitten lachen tijdens het lezen van de gebeurtenissen van jullie samen.
    Missen jullie de hollandse kost niet een beetje ,of juist niet??
    De foto's zijn weer grandioos.
    O ja, Robin wij wensen jou een prettige aziatische verjaardag en Milou ook alvast gefeliciteerd.

Robin en Milou take care

Kus Anneke & Willem

• 12 Oktober 2014 - 15:23

John (Papi Voor Insiders):

Hai Milou en Robin,

Wat een verhaal zeg, ik ben enorm jaloers, heerlijk vrij en prachtig weer. Ik heb ook even alle foto’s bekeken, dit had ik nog niet gedaan, maar wat een mooi overzicht van alle dingen die jullie daar zien. Als ik het zo lees gaat het best relaxed, af en toe een taalgevechtje in een taxi of hotel maar verder alles ok. Hier is het enorm druk, studie, werk, stage, de weken zitten enorm vol. Maar ik mag mijzelf vanaf maandag 20 oktober weer een werkende Nederlander noemen, ik doe weer mee in de ratrace. Heerlijk, voor twintig uurtjes aan het werk in Uithoorn, ja ze wilde mij echt hebben, zelfs na twee maanden proefdraaien Nu de komende week vrij, herfstvakantie, maar ik heb de hele week wel weer nodig om mijn verslagen voor eind oktober weer fatsoenlijk af te leveren.
    Ik werd vrijdag nog wel even opgeschrikt door een bericht van een medestudent van mijn klas, hij zit op een school in Voorburg. Er is daar een leerling van 15 jaar doodgestoken door een medeleerling van 16, het doet mij best wat, komt heel dichtbij zo. Je denkt direct aan de kids in je eigen klas en school, laatst ook twee jongens uit elkaar getrokken die met elkaar op de vuist gaan, wat als er ook een van die knapen een mes bij zich heeft.. Ik moet er maar niet te veel aan denken het noodlot zit in een klein hoekje.
    Maar goed, ik ben blij met jullie mooie positieve verhalen, doet goed om jullie zo te zien groeien in het globetrotten.. en grote mensjes worden
    Ga zo door en let op elkaar!!
    Ik hou van jullie en blijf jullie op de voet volgen natuurlijk.

Groetjes Papi.

• 13 Oktober 2014 - 11:50

Alice:

Ha Laan & Rob,

Wat een fantastisch verslag weer! Ik lig af en toe helemaal dubbel om alles wat jullie mee maken. Echt super leuk ook dat jullie Suzhou al hebben gezien, thanks voor de tip over de pindakaas;).
    Grappig dat jullie de ervaring hebben dat de Chinezen in Hangzhou steeds op de foto willen, ik deel die ervaring maar dan in Shanghai haha.
    Hoe staat het inmidels met de e-reader en de backpack?
    Hier in Nederland is het wisselend weer, het weekend was goed, maar vanmorgen ben ik op m'n fietsje in mn regenpak naar Paramelt gefietst (JA, je leest het goed, GEFIETST in REGENPAK). Verder kwam Muscari een weekend logeren en zijn we op twee kraamvisistes geweest.Vrijdagavond in Cool geweest, waar mama, Margriet en Josien zongen, was echt fantastisch. A.S. zaterdag vliegen Jeroen en ik naar Shanghai voor een week (jammer dat we elkaar net mislopen).
    Heeeeel veeel plezier in Vietnam!
    Hopelijk vinden jullie snel een gaatje om met me te facetimen.

xxxxxx

• 13 Oktober 2014 - 11:52

Alice:

PS, hoe kan een Chinees nou op PB lijken, ik ben zeer benieuwd naar een foto hier van. En die kakkerlak, hihi, het wespje & Robin ken ik, jammer dat er geen filmpje van is.

• 13 Oktober 2014 - 12:50

Tante Tineke:

Hai Robin en milou,

Wat een mooi verslag.
    Leuk om te lezen, herken er ook wel een en ander van haha.
    Ik ga jullie verslag nu bijhouden hoor.
    Voor mijn gevoel staan jullie er relax in en dat vind ik heel knap.
    Ik weet uit ervaring dat je dingen tegenkomt waarvan je denkt hè.
    Maar gaandeweg leer je steeds meer.
    Wij slaan nog even een jaartje over om naar India te gaan.
    Maar hoop volgend jaar weer af te reizen hoor.
    Ik wordt weer helemaal enthousiast van jullie verslag.

Ik wens jullie nog een hele mooie reis verder en ik volg.

Xxx Tante Tineke

• 13 Oktober 2014 - 18:13

Roel & Rianne:

Hi Milou & Robin,

Geweldig, wat een belevenissen! Leuk om te lezen dat jullie het goed hebben en veel beleven.
    Robin: alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag (ik weet het: ik ben te vroeg maar beter nu dan helemaal niet)

hartelijke groet,

Roel

• 13 Oktober 2014 - 22:53

Henri:

Hè luitjes!
    Wat een verhalen zeg, je moet er echt even voor gaan zitten om alles goed door te lezen.
    Het gaat helemaal leven, zo gedetailleerd staat het er. Leuk voor later zullen we maar zeggen. Digitale versie van een dagboek....
    Inmiddels zitten jullie alweer in een heel andere wereld. Benieuwd hoe jullie dat gaan ervaren. Maar.....! Eerst natuurlijk van harte gefeliciteerd Robin met je verjaardag. Het is hier bijna de 14e dus het mag al. Geniet van deze speciale dag op een speciale plek met Milou.
    Proost!
    Groetjes, Barbara, Henri & kids

• 14 Oktober 2014 - 10:49

Fokelien:

hey Robin, gefeliciteerd met je verjaardag!
    Bijzonder om dit daar te vieren. Dat vergeet je nooit meer.

Ik heb er maar even eeen kop koffie bij gepakt want wat een mooie, leuke en bijzondere verhalen weer. Geniet ze verder samen.

Groetjes uit regenachtig Broek,
    Fokelien

• 16 Maart 2015 - 12:02

Jamilla:

Beste Robin,
    Voor een tv programma zou ik graag wat meer willen weten over je (oplichtings) verhaal in Hong Kong.
    Ik zou graag met je in contact willen komen. Kun je mij wellicht een mail sturen met een e-mail en/of telefoonnummer zodat ik je kan bereiken?

Met vriendelijke groet,
    Jamilla

• 17 Maart 2015 - 22:54

Robin:

Hi Jamilla,

Stuur me anders even een mailtje met wat meer informatie.
    rpvriends@gmail.com

Groet,