2 - Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Milou Hout - WaarBenJij.nu 2 - Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Milou Hout - WaarBenJij.nu

2 - Xi'an

Blijf op de hoogte en volg Milou

29 September 2014 | China, Xi'an

Reisverslag 2 - Xi’an

Allereerst ontzettend bedankt voor al jullie leuke reacties op ons eerste reisverslag. Blijf vooral posten!

23 september
Zoals gezegd in het vorige reisverslag zijn we vanuit Beijing met de trein naar Xi’an gegaan. De treinreis ging erg voorspoedig, maar toch zijn we redelijk moe. We komen rond 8:15 uur aan op het grote West Trainstation. We zien een enorme mensenmassa op het plein waar we naar buiten stappen en worstelen ons hier doorheen. Snel even naar de Mac om te plassen. Eindelijk! Vanaf hier willen we een taxi nemen naar het hostel, dus we gaan langs de grote doorgaande weg staan. Hier komen ongeveer 20 taxi’s per minuut langs, maar geen van de taxi’s wil ons meenemen. We hebben werkelijk geen idee waarom. We spreken enkele chauffeurs zelfs aan door hun raampje maar ze wuiven ons gewoon weg. Er zijn wel behoorlijk wat tuktuks die ons graag willen wegbrengen. Gelukkig hadden we weer het adres van het hostel in Chinees bij ons, want wederom spreekt hier niemand ook maar een enkel woord Engels. Na een 10 minuten durende dodenrit achterin de tuktuk komen we aan bij het Xi’an Alley Youth Hostel. Een ontzettend ruim en luxe hostel voor een prikkie. Ook het personeel is ontzettend behulpzaam en vriendelijk ondanks de taalbarrière. Ze helpen ons ook bij het wassen van onze kleding (€ 1,43). Het hostel zit midden in het Muslim Quarter, een wijk waarin veel Islamitische Chinezen wonen. Er staan hier dan ook veel kraampjes met heel divers eten. We lunchen bij een Islamitisch tentje. Alleen Robin wordt aangekeken en krijgt een menu. Milou bestaat niet voor de serveerders. Heel bijzonder... Hierna gaan we naar de Great Mosque, een groot afgebakend complex met een moskee. Het complex ligt midden in het drukke Muslim Quarter, maar je waant je in een oase van rust. De Moskee ziet er niet uit zoals we de bekende Moskeeën kennen. De Chinese invloeden hebben hier de overhand. Bijzonder om te zien. Hierna lopen we verder door de wijk langs alle marktjes. Nu we enkele uren door Xi’an hebben gelopen merken we dat hier een iets andere sfeer hangt dan in Beijing. Het is niet exact te omschrijven, maar het voelt iets gemoedelijker. Bij terugkomst in het hostel hangen we onze was op in onze kamer door een waslijn te spannen. Het Wifi in het hostel is redelijk, dus we hebben het eerste reisverslag over Beijing kunnen uploaden. We hebben daarna lekker gegeten in een tentje vlakbij het hostel. Dag 1 in Xi’an is ons goed bevallen!

24 september
Voor vandaag staat het Terracottaleger op de planning. Met behulp van de aanwijzingen van het personeel van het hostel hebben we de juiste bus kunnen vinden naar het West Trainstation. Vanaf hier rijden namelijk kleinere busjes naar de plaats waar het Terracottaleger is gevonden. Na ongeveer anderhalf uur komen we aan op de plaats van bestemming. Hier lopen we naar de counter om twee entreetickets te kopen. In het busje lazen we in de Lonely Planet dat studenten met hun studentenkaart voor de halve prijs naar binnen kunnen, helaas hebben we deze kaarten niet mee genomen op reis, dus we proberen te bluffen en de kaarten voor de halve prijs te krijgen. Aangezien Robin alleen zijn portemonnee mee heeft wordt het plan gesmeed om zijn identiteitskaart en donorkaart te gebruiken. De Chinezen kunnen over het algemeen toch niet zoveel lezen wat geschreven is in ons alfabet. Met de kaarten in onze hand lopen we naar de counter. Er komt een dame op ons afstuiven die, helaas, redelijk Engels spreekt. We laten de kaarten zien. Robin z’n identiteitskaart wordt vrij rap geaccepteerd. Milou laat de donorkaart van Robin zien. “Aaaaaah, you’re studying at the donoruniversity! Very good of you!”, zegt de dame. We kunnen onze lach maar net inhouden. Helaas staat er geen pasfoto op de kaart, dus wordt hij niet geaccepteerd. Achteraf hebben we er behoorlijk om gelachen én evengoed geld bespaard.
Dan even kort over de bezienswaardigheid zelf: Het terracottaleger bestaat uit ruim 9000 terracottafiguren die afstammen uit ongeveer 220 voor Christus. De figuren, voornamelijk krijgers en paarden, zijn per toeval gevonden toen lokale boeren een put wilden slaan in 1974. Het bleek dat er op drie verschillende plaatsen groepen met krijgers onder de grond stonden, ongeveer vijf meter diep. Het gehele leger is rondom het graf van de eerste keizer van China, Qin Shi Huang, neergezet. Deze keizer geloofde namelijk dat hij zijn leven verder zou voortzetten na zijn dood, dus had hij een enorm leger nodig. Met de bouw werd al in het eerste jaar van Qin Shi Huang’s dynastie gestart. Hij was toen 13 jaar oud. 700.000 mensen werkten mee aan dit karwij. Het verhaal gaat dat Qin Shi Huang alle 700.000 levend heeft laten begraven na het afmaken van de beelden. Zo ging dit geheim letterlijk mee het graf in. Op aanraden van de Lonely Planet volgde wij de omgekeerde route van de putten waarin de figuren staan. We begonnen dus in de kleinste en eindigde in de grootste put. Het was een enorm indrukwekkend gezicht, mede als je bedenkt dat alle duizenden krijgers een ander gezicht hebben. Het leger moest zo realistisch mogelijk zijn. De tombe waarin de keizer ligt is nog steeds niet geopend. Uit historische verslagen blijkt dat de tombe uit verschillende paleizen en paviljoens moet bestaan. Er wordt gezegd dat bij het openen van het graf automatische kruisbogen afgaan. Ook moet de plattegrond van de tombe het heelal voorstellen, met in het plafond parels als de zon, maan en sterren. Daarnaast zou er volgens de verhalen kwikzilver stromen om de rivieren na te bootsen. Bij metingen blijkt dat er 100x zo veel kwik onder de grond zit dan normaal. Het lijkt dus dat de historische verslagen op sommige punten kloppen. Erg bijzonder om op zo’n historische plaats te zijn. Daarbij hebben we echt prachtig weer. Milou wordt overigens de gehele tijd ontzettend aan- en nagekeken. Het lijkt alsof de Chinezen nog nooit wandelschoenen hebben gezien… Nadat we alles hebben bekeken pakken we de bus terug. Bij terugkomst in het hostel skypen we met Mariëlle omdat ze jarig is. Erg lachen! Ze was samen met Timon in Wageningen. Vervolgens hebben we even met Josien op FaceTime gesproken. Leuk! We maken ons klaar om naar Defachang te gaan, een dumpling restaurant dat wordt aangeraden in de Lonely Planet. Ook Jeroen en Alice hebben hier eerder heerlijk gegeten. Het was een helse zoektocht. Uiteindelijk zaten we en bestelden dumplings en wat bijgerechten. Na één hap was het duidelijk: NIET TE ETEN! De dumpling was slap en de inhoud niet gaar. We hebben het dan ook laten staan en zijn naar een ander restaurant gegaan. Hier hebben we gelukkig wel enorm lekker gegeten (het heette Enjoy en dat hebben we dan ook gedaan). Rond 22:30 waren we terug in het hostel. Daar heeft Milou voor het eerst kennis gemaakt met de serie The Inbetweeners.

25 september
We slapen lekker uit tot 10:00 uur vandaag. We lopen naar de westelijke poort in de stadsmuur, waar we de ongeveer duizend jaar oude muur op gaan. Hier huren we twee mountainbikes. We fietsen de gehele stadsmuur af die ongeveer 14,2 km lang is. De stadsmuur loopt rondom het oude centrum in een rechthoek. Super leuk om te doen, alleen het weer is wat mistig. We gaan terug naar het hostel om wat “administratieve” dingen te doen. We checken ons budget (gaat volgens plan!) en we boeken ons volgende hostel in Shanghai. In de avond eten we bij een dame die op een klein karretje staat te wokken. Je kan zelf de ingrediënten bepalen qua groenten en bami/rijst/mie. We eten voor €1,50 p.p. en het is echt ontzettend lekker! Hierna pakken we de bus naar de Big Wild Goose Pagode. Prachtig gebouw, mooi verlicht en prachtige parken eromheen. We lopen hier een tijdje rond en kijken onder andere bij een plein vol met fonteinen. De bus kost 1 Yuan p.p. maar we hebben alleen grotere biljetten. We vragen bij twee kraampjes of we kunnen wisselen, alleen ze willen ons niet helpen. Dan komt er een dame naar ons toe en geeft ons 2 Yuan. Ontzettend aardig!

26 september
Onze backpacks pakken we weer in omdat we vanavond naar Shanghai vliegen. We kunnen onze bagage bij het hostel achterlaten. We gaan voor de laatste keer Xi’an in. Lekker ontbeten en een beetje in winkels en op marktjes rondgekeken. We gaan daarna terug naar het hostel waar we een paar potjes poolen in de bar. We pakken daarna onze backpacks en lopen naar het Melody Hotel van waar we met een transfer naar het vliegveld gaan. Voor ongeveer €3,50 p.p. worden we netjes afgezet bij Terminal 3. Onderweg zien we ontzettend veel auto’s op de vluchtstrook staan langs de snelweg. Veel automobilisten staan even lekker een peuk te roken of te bellen. Erg bijzonder. Op het vliegveld eten we een lekker bordje pasta. Onze vlucht vertrekt netjes op tijd. Het is een behoorlijke bumpy-ride, maar we landen veilig en wel op het vliegveld in Shanghai.

• 29 September 2014 - 08:43

Nico Van Den Hout:

Hallo wereldreizigers,

Hartelijk dank voor jullie indrukwekkende tweede reisverslag. Dit is toch iets wat juliie gezamenlijk beleven en dat je voor je verdere leven meeneemt. Haast twee weken weg. Time flies. Het is hier rustig nazomer weer een graadje of 20. Ga vandaag in en om het huis klusjes doen. De komende dagen zien er ook nog goed uit. Gisteren met Jeannine nog een uurtje gevaren. Hou jullie haaks en ENJOY YOUR TRIP.

Nico

• 29 September 2014 - 08:50

Jeannine:

Hi lieve Milou en Robin,
    Wat een ontzettend leuk verslag weer. Dat verhaal over die donorkaart, hilarisch. Super om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben en zoveel al hebben kunnen doen en dat alles binnen jullie budget! Goed bezig, haha!!! Dat verhaal over het Terracottaleger is ook fascinerend. Heel veel plezier nog in Shanghai.
    Dikke zoen,
    Jeannine

• 29 September 2014 - 19:03

Henk En Josien:

Hi Robin en Milou,

Wij vinden het erg leuk om jullie verslagen mee te mogen lezen en wensen jullie veel reisplezier en mooie belevenissen.
    Hartelijke groeten van Henk en Josien

• 29 September 2014 - 23:11

Josien:

Hoi lieverds,
    Wat weer een verslag! Lekker veel leesplezier. Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Robin, wat bijzonder dat je denkt dat ze in China Milou's bergschoenen bekijken?!
    Het verhaal over het terracotta leger vind ik zo bijzonder, ook omdat ze nog steeds niet bij het echte graf zijn beland. Ik ben zo benieuwd wat ze daar vinden! En dat het meer dan 2000 jaar oud is...
    En dan weer de overgang naar Shanghai met torenflats en snelle auto's......
    Je wordt al moe van alle indrukken.
    Milou, waar laat je je nieuwe schoenen? In het zijvakje van je rugtas?
    Geniet nog van Shanghai en doe voorzichtig in Hongkong, het is er erg onrustig!

Dikke kus, Josien

• 30 September 2014 - 11:55

Milou Van Den Hout:

Dag allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties! Het is heel leuk om jullie verhalen te lezen en zo wat te horen van het thuisfront in Nederland.

Fijn dat jullie mooi nazomerweer hebben. Hier is het ontzettend warm, alleen gisteren en vandaag wat regen. Mag de pret verder niet drukken, we hebben erg veel gezien in Shanghai inmiddels. Vanavond gaan we naar het The Financial Tower, een kijkje nemen op de 100e verdieping!

En wat betreft die bergschoenen: Ze keken alsof ze water zagen branden! Echt heel raar... ;)

We hebben onze planning wat omgegooid vanwege de onrust in Hongkong. We gaan er twee dagen later heen, ook omdat we dan de twee nationale feestdagen ontlopen van 1 en 2 oktober. Na die dagen schijnt het wat rustiger te worden. We gaan het zien; we hopen er in ieder geval niet zo veel van mee te krijgen.

Tot het volgende reisverslag!

Groetjes en een dikke kus,

Milou en Robin

• 30 September 2014 - 12:13

Alice Van Den Hout:

Hoi lieverds,

Wat een leuk verslag weer! De behulpzaamheid hebben jullie ook al ondervonden van de Chinezen, heel herkenbaar. Wij hadden precies hetzelfde in Xi'an bij de bus, te grappig. Ik ga zo even alle foto's bekijken.
    Hier in Nederland is het weer nog goed, vooral afgelopen weekend, echt terrasjes weer :).
    Heeel veel plezier en vertel me alles over Suzhou (jammer dat youtube niet werkt trouwens), misschien kunnen we het via een andere manier proberen.
    Binnenkort even Facetimen?

Liefs en knuffels,
    van je allerliefste zusje en schoonzusje

• 30 September 2014 - 12:15

Anna:

Ha lief stel,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Genieten om zo te horen waar jullie mee bezig zijn en welke avonturen jullie meemaken!
    Hilarisch van die "studentenkaarten", hebben wij ook nog eens gedaan Loen, in Parijs! Liegen dat één van ons alles in het hostel had laten liggen. Het is ook overal hetzelfde liedje haha.
    Veel plezier in Shanghai en ik kijk uit naar jullie volgende verhalen!

Veel liefs,
    Anna

• 30 September 2014 - 16:50

Evelien En Mariëlle:

Hallo lieve kinders,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Het uitzicht van Shanghai wat je net appte is echt super vet!! Marie vind de foto van Milou en de kat vet schattig. De hond wil ze mee naar huis. SO FLUFFY!
    We zullen opletten of we jullie voorbij zien komen op hongkong.tv
    Doe wel een bril op met folie eromheen voor de pepperspray.

Mariëlle:
    Robin super bedankt voor je kado !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ben er vet blij mee en hij staat nu op. Ik ga hem roze draaien (hij is rood namelijk haha)
    Tis echt het perfecte kado! Wilde hem zelf namelijk als volgende plaat kopen :D
    DANKJEWEL GOENIE <3

Nog veel fijne stappen op jullie bootwerkers!
    Liefs,
    Eefju en marietje-appelgat

• 01 Oktober 2014 - 22:49

Mieneke Tramper:

Hoi Milou en Robin,
    Ben er even voor gaan zitten en heb jullie verslagen gelezen en foto's bekeken! Fantastische ervaringen! Leest lekker weg. Vond verhaal en foto's van Terracottaleger ook geweldig. Wat maken jullie een hoop mee!
    Ruud vond het heel gezellig jullie aan boord en in de cockpit te hebben, was ook lekker rustige vlucht hè met goed zicht op muur en Peking. Hij zit op het ogenblik in Seoul, een beetje bij jullie in de buurt:-).
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslagen.
    Geniet van jullie reis!!!
    Veel liefs, Mieneke xxx

• 02 Oktober 2014 - 21:36

Fokelien:

Hallo vakantiegangers,

Weer met veel plezier jullie verhalen gelezen. Doen jullie ook wel eens niks? Indrukwekkend dat terracotta leger. Enneh Milou, je moet nu toch echt Chinese muiltjes kopen, dit kan toch echt niet langer, die bergschoenen hihi. Geniet ze en voorzichtig in Hong Kong! Groetjes uit Broek, Fokelien.

• 02 Oktober 2014 - 22:36

Anneke En Willem :

Hallo wereld reizigers,

Wij hebben dit 2e verslag met verbazing gelezen, kunnen jullie het zelf wel een beetje bevatten wat je al hebt meegemaakt en gezien.
    Volgens ons val je van de ene verbazing in de andere, en je begint pas, en jullie hebben nog even te gaan Goh.
    De Foto's zijn heeeel mooi ik kijk al weer uit naar deel 3, vanuit Shanghai las ik net.
    Milou en Robin veel reis plezier net goed op elkaar.

Groetjes Anneke en Willem.

• 06 Oktober 2014 - 14:57

Ina:

Hallo lieve nicht en neef,
    Ik heb weer genoten van jullie verslag en kijk al weer uit naar de volgende.
    xxxxxx van Ina

• 06 Oktober 2014 - 17:01

Anneke:

Nu pas je 2e verslag goed gelezen.... genoten van het Terracotta Leger. Wat een rijke geschiedenis heeft dit land maar ook wat een bizar verhaal. Goed om te lezen dat jullie genieten!

Hartelijke groet, Anneke

• 06 Oktober 2014 - 22:30

John Papi:

hai Robin en Milou,

Het is weer een mooi verhaal, we blijven minutieus op de hoogte zo, das fijn.
    We hebben de berichten over de bergschoenen van Milou ook gevolgd. Er is een hoop onrust ontstaan bij de studenten in Hongkong, men heeft straten welke door Milou bezocht zullen worden, geblokkeerd!! Men heeft de regeringsleider verzocht toch vooral te mogen stemmen of Milou wel op deze grote voet door het dorp mag shpatshieren. De laatste dagen is iedereen wat gematigd in het protest en lijkt het of ze het door de vingers willen zien. Robin en Milou, ik vind het erg leuk om de oosterse wereld met jullie te bewandelen, ik kan zo erg met jullie meegenieten. En Milou, die schoenen moeten ze maar aan wennen. Straks in Vietnam kun je op het strand ook af en toe je teenslippers aan, dat is dan wel weer lekker. We spreken elkaar volgende week wel weer even via skype, ik heb dan vakantie en wel even tijd. Bedankt voor het mooie verslag en houdt ons op de hoogte.

Groet Papi