12 - Maleisië - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Milou Hout - WaarBenJij.nu 12 - Maleisië - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Milou Hout - WaarBenJij.nu

12 - Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Milou

20 Januari 2015 | Thailand, Koh Tao

Reisverslag Maleisië (3 januari t/m 20 januari)

Onze laatste bestemming in Azië: Maleisië.

Kuala Lumpur – 3 januari t/m 4 januari

3 januari

Vandaag nuttigen we een ontbijtje bij ons hostel. Het stelt niet veel voor maar onze buikjes zijn weer even gevuld. We lopen naar Central Market en nemen de LRT naar KLCC. In dit deel van Kuala Lumpur staan de bekende Petronas Towers. Het zijn prachtige torens met binnenin gigantische shoppingmalls. Na wat rond te hebben gelopen besluiten we in te stappen bij de Hop on Hop off bus. We rijden langs enkele bekende plekken in KL en schieten weer veel foto’s. Helaas voelt Robin zich niet goed worden dus we besluiten de busrit te onderbreken en terug te gaan naar ons hostel. Robin kruipt een paar uurtjes onder de wol en Milou vermaakt zich achter de laptop. Om 19:00 uur maakt Milou Robin wakker en eten we wat in Chinatown (Milou althans). We zitten midden op de markt en plotseling komt Judith Scholte langslopen. Zij is een bekende van ons uit Langedijk dus schuift gezellig bij ons aan tafel. Hierna struinen we nog een beetje over de markt en gaan we op tijd terug naar ons hostel, aangezien Robin zich nog niet zo goed voelt.

4 januari
Gelukkig voelt Robin zich een stuk beter dus we besluiten om verder te gaan met onze Hop on Hop off tour, aangezien ons kaartje 24 uur geldig is. We maken een heel rondje door te stad en stappen uit bij Bukit Bintang. Dit is echt een beetje het hartje van KL met super veel malls, malls en nog meer malls. We lopen wat rond in het Sungei Wang Plaza en drinken een fruitdrankje bij Oldtown White Coffee. Het is best lastig om hier leuke restaurantjes op straat te vinden want alles draait hier bijna om de shoppingmalls. Daarom zijn velen restaurants dan ook hier binnen te vinden. We eten bij een Sushirestaurantje op de 6e verdieping. Het is de eerste keer sushi tijdens onze hele reis dus het smaakt heerlijk! Hierna haasten we ons terug naar het hostel om ons om te kleden, want we hebben met Judith afgesproken bij de Skybar in het Traders Hotel. We nemen de lift naar de 34e verdieping en komen in een prachtige bar terecht met een fantastisch uitzicht op de Petronas Towers. De Twin Towers zijn prachtig verlicht. We drinken een biertje met Judith en Davy, een Belg die Judith eerder heeft ontmoet. Hierna drinken we nog een pint bij een pub in de buurt. We nemen een taxi terug naar ons hostel en kruipen onder wel wol.

Cameron Highlands – 5 januari t/m 7 januari

5 januari
Het is alweer tijd om uit te checken want vandaag staat de busrit naar de Cameron Highlands op de planning. De Cameron Highlands is een hooglandvlakte en staat bekend om zijn prachtige natuur. Er wordt onwijs veel thee verbouwd. We ontbijten bij ons hostel en om 12:00 uur worden we opgehaald door de minivan. De chauffeur is een typisch mannetje die zo snel praat en zo vaak alles herhaalt (zonder dat je het verstaat) dat we een beetje kierewiet van hem worden. We delen het busje met een ouder Indisch echtpaar. Het is ongeveer 5 uur rijden en we merken dat het weer wat slechter wordt naarmate we de bergen in rijden. We komen aan in het plaatsje Tanah Rata en het hostel hoppen begint weer. Uiteindelijk belanden we bij 8Mentig Guesthouse. Het ziet er allemaal prima uit. Nadat we onze backpacks hebben gedropt gaan we het dorpje verkennen. Omdat het regent oogt het als een spookstadje; verlaten en stil. We eten een hapje bij Jasmine, een Nederlands restaurant waar ze de welkbekende Hazes/Jan Smit nummertjes draaien. We drinken nog wat in een verlaten pub en boeken een dagtour voor morgen.

6 januari
Om 8:40 uur worden we opgehaald door onze gids Raju en z’n stagiaire. We stappen in een grote Land Rover Defender en beginnen aan onze Full Day Adventure Tour. Het is gelukkig nog mooi weer en daar moeten we volgen Raju van genieten, want het kan zomaar omslaan hier in de Cameron Highlands. Onderweg halen we een Duits stel van dezelfde leeftijd op en de groep is hiermee compleet. Als eerst rijden we naar het uitzichtpunt over de theeplantages. Het is er prachtig en het geeft een beetje een Alice in Wonderland gevoel. We lopen door de theeplantages en Raju legt veel dingen uit over de mensen die hier werken en hoe het maken van thee precies werkt. We vervolgen onze weg naar het hoogste punt op 6.666 ft dat ongeveer 2030 meter hoog ligt. We klimmen in de nabijgelegen uitzichttoren en schieten wat foto’s. Vervolgens begint onze hike door het Mossy Forest. Wat gaaf! Raju neemt echt de tijd om veel dingen over de natuur uit te leggen en het is nog erg interessant ook! We komen er al snel achter dat we erg veel geluk hebben met onze gids, want de meeste andere groepen die we tegenkomen lopen overal snel langs. Hun gids is meer een chauffeur dan echt een gids. Raju neemt ons mee verder de jungle in en we lopen over hele bijzondere paden. Raju kent de jungle gelukkig op zijn duimpje want hij neemt ons mee naar plekken waar andere toeristen niet komen. Hij legt uit dat hij dit alleen doet met kleine groepen en met mensen die hij ‘geschikt’ vindt. Dus geen oude mensen of mensen met jonge kinderen. Het is echt even klauteren en we komen in een soort Avatar-achtige omgeving: wauw. Raju legt veel uit over het ecosysteem hier en de dramatische omstandigheden aan de oostkant van Maleisië. We lopen weer terug en rijden door naar de theefabriek. Helaas is er stroomuitval en valt het allemaal een beetje in het niets. We hebben trek en lunchen in het nabijgelegen restaurantje, uiteraard met een kopje thee erbij en een prachtig uitzicht over de theevelden. Na de lunch rijden we door naar de Butterfly Farm. We zien honderden vlinders en andere interessante tropische dieren. Helaas begint het te stortregenen dus we hollen terug naar de auto. De Strawberry Farm staat op de planning. Dit stelt echter niks voor en we verhogen ons tempo ietsje. We rijden naar een Chinese tempel en lopen wat rond. Inmiddels zijn wij al een beetje ‘tempelmoe’ maar voor de Duitsers is het zeker een bezoekje waard. Rond 15:00 uur zijn we weer terug bij ons guesthouse. ’s Avonds eten we Tandoori Chicken met naanbrood bij de Indiër: jammie. Omdat er niet veel te beleven valt in het dorpje kijken we bij terugkomst in ons hostel de film Gone Girl, op aanraden van Alice.

Penang – 7 januari t/m 9 januari

7 januari
Onze trip naar de Cameron Highlands zit er weer op. Om 14:00 uur nemen we een minivan naar Penang. Dit is een eiland aan de westkust van Maleisië dat verbonden is met een brug aan het vasteland. In 4.5 uur belanden we in Georgetown, de grootste plaats in Penang. Het hostelhoppen begint weer en we belanden dit keer bij Red Inn. Robin is helemaal verknocht aan Indisch eten dus ook vanavond belanden we weer bij de Indiër in het Little India van George Town. Onze moeders zijn vandaag samen op pad om een woning in Leiden voor ons te bezichtigen. We wachten hun reactie met spanning af in een mooi barretje/restaurant: 27 Chulia Street. Om 21:00 uur komen de eerste foto’s van de woning binnen. We zijn erg enthousiast over dit appartement op de Herensingel 51A. Vanaf 1 februari kunnen we erin. Uiteraard bedanken we onze moeders onwijs voor hun hulp en wij proosten samen nog even op het leuke nieuws.

8 januari
Vandaag gaan we Georgetown maar eens een beetje verkennen. We vinden het eerlijk gezegd niet heel bijzonder. Er is een grote shoppingmall waar Robin twee broeken koopt en ook hier eten we weer lekker Sushi! De dag vliegt toch voorbij en in de avond gaan we naar de bioscoop. Weer eens wat anders. Op de 8e verdieping van (uiteraard) een shoppingmall is een bioscoop waar ze de film Taken 3 draaien. Erg leuk om te zien en ons Engels is ook weer een beetje bijgespijkerd.

9 januari
Even hebben we overwogen om vandaag verder te trekken en weg te gaan uit Georgetown. Echter hebben we besloten dit niet te doen en een scooter te huren. Overal op internet staat namelijk dat Penang een grote trekpleister is voor toeristen, dus moet er wel wat leuks te zien zijn! We rijden naar het strand van Batu Ferringi. We chillen hier een beetje in het zonnetje dat tevoorschijn komt. We kijken naar alle mensen die voorbij lopen. Omdat de mensen in Maleisië voor het grootste gedeelte Moslim zijn zien we veel vrouwen die in het water zwemmen met al hun kleren nog aan. Ook lopen veel stellen, waarvan de vrouw in boerka, over het strand. Toch wel een beetje een gek gezicht hoor. Met zoveel hitte en deze tropische omgeving krijg je bijna medelijden met deze vrouwen. Zeker als hun echtgenoot in het modernste kortste broekje en teenslippertjes ernaast wandelt. We eten s’ middags weer bij de Indiër en crossen met onze scooter naar het Penang National Park. We lopen een wandelroute en het zweten begint al snel weer. Op de terugweg zien we een soort monster van Lochness in het water zwemmen. Een bijzonder beest dat lijkt op een grote slang in de zee, grappig. We rijden met onze scooter naar een stuwdam wat niet erg bijzonder is. We drinken een frisje op de terugweg naar Georgetown en belanden wonder boven wonder wéér in een Sushi restaurant. Terug in ons hostel staat BBC aan en we volgen de ontwikkelingen die in Parijs gebeuren, wat een drama. In de avond eten we weer bij 27 Chulia Street, wat een mooie tent.

Langkawi – 10 januari t/m 15 januari

10 januari
Vandaag vertrekken we toch echt uit Penang weg. We ontbijten in ons hostel en horen opeens dat we toch worden weggebracht door onze hostelchauffeur, terwijl we dit niet hebben aangegeven. Relaxt denken we, ook al geven we aan dat we hier niet om hebben gevraagd. De man staat er op dat hij ons wegbrengt. Eenmaal bij de pier aangekomen moeten we opeens betalen! Hier zijn we natuurlijk niet van gediend en er ontstaat een discussie. Uiteindelijk zwichten we, want de man heeft gek genoeg een briefje waarop staat dat we wel om vervoer hebben gevraagd naar de pier, vreemd! Om 8:30 uur vertrekt onze boot naar Langkawi. Na 2,5 uur komen we aan op het eiland en regelen we WiFi bij de Starbucks. Onze chauf van vanochtend was nog wel zo aardig om ons een goed guesthouse aan te raden. Toevallig zitten Quintin en Natalie (het Frans/Engelse stel) daar ook, super leuk en toevallig. Een taxi brengt ons naar Rainbow Lodge. We kletsen bij met Quintin en Natalie en spreken af om vanavond samen te gaan eten. Het is echt prachtig weer en we gaan lekker naar het strand in ons plaatsje Pantai Cenang. We relaxen op de strandstoeltjes bij Little Lylia. Naast ons zit een Amerikaan met wie we aan de praat raken. Zijn naam is Brody en werkt als ‘entertainer’ op een cruiseschip dat hier in de haven ligt. Een bijzondere vent maar wel lachen. ’s Avonds gaan we met Quintin en Natalie naar het strand voor de zonsondergang en eten we bij Little Lylia. We genieten van een heerlijke BBQ en van elkaars verhalen. Het wordt een latertje!

11 januari
We huren een scooter en rijden op aanraden van Quintin en Natalie naar het Tanjun Rhu strand. Het is een heel mooi strand en erg rustig. We relaxen hier dan ook met z’n vieren. We worden wel gewaarschuwd voor de kwallen die in het water zitten. Gelukkig hebben we hier geen last van. Aan het einde van de middag willen we iets actiefs gaan ondernemen en we rijden naar de kartbaan. Tot onze schrik is het echt te duur voor de hoeveelheid tijd die je krijgt. We keren terug naar Rainbow Lodge en nemen een douche. Vanavond besluiten we bij het hostel te blijven en een goedkoop avondje te houden. We slaan bier in voor een prikkie bij ons hostel en kaarten op de veranda. Het is super gezellig en we leren Quintin en Natalie de Nederlandse versie van drankspelletje Kingsen. Na een potje te hebben gespeeld realiseren we ons dat we nog moeten eten. Dit doen we bij een Mexicaanse tent verderop, 3 Amigo’s. Hierna keren we weer terug naar de veranda en gaan we weer verder met Kingsen. Opnieuw is het erg gezellig en het wordt weer lekker laat!

12 januari
Vandaag gaan we met z’n tweeën naar Seven Wells. We scheuren op onze scooter over het mooie eiland en rijden langs het vliegveld waar net een groot vliegtuig landt. Bij aankomst parkeren we onderaan een steile heuvel. De trap, met zo’n 750 treden, is behoorlijk steil en we moeten dan ook af en toe op adem komen. Eenmaal boven zien we een mooie rotsformatie met zeven natuurlijke ‘pools’. Aan het einde van het laatste bad stroomt het water steil weg wat de indruk geeft van een infinity pool. Een mooie plaats, een paradijsje in de bergen, met uitzicht op de zee. We zijn hier ongeveer anderhalf uur en glijden van de natuurlijk gevormde glijbanen. We nemen de trap weer naar beneden en met knikkende knietjes en erg gespannen kuiten drinken we wat in tentje. Op de terugweg richting Pentai Cenang stoppen we even bij een mooie jachthaven. Onderweg komen we weer erg veel apen tegen langs de weg, super grappig. We zien opnieuw een vliegtuig landen. We begeven ons weer richting Little Layla waar we een hapje eten en genieten van de langzaam zakkende zon. Om 17:00 uur meeten we weer met Quintalie (we hebben de namen maar afgekort tot één naam) om te gaan jetskiën. We krijgen zwemvesten aan en maken ons op voor 30 minuten knallen op het water met een laagstaande zon. Wat een gevoel en wat een snelheid! We wisselen af en we raggen vol gas over het water. Milou gaat ook als een jecko en Robin zweet peentjes in z’n zwembroek! Achterop is een stuk enger dan zelf achter het stuur! Stuiter stuiter. We geven allebei af en toe vol gas en halen dan makkelijk de 55 MPH. Onderweg komen we Quitin en Natalie tegen op de jetskie en we maken wat foto’s van elkaar. Een half uur later en met de adrenaline in ons lijf leveren we de racemonsters weer in en chillen bij Mali Mali. We checken weer de prachtige zonsondergang en hebben mooie gesprekken. Bij terugkomst in de Rainbow Lodge wisselen we onze foto’s uit en we eten lekker cheap bij een Indiër.

13 januari
We nemen afscheid van Quintin en Natalie die verder reizen en zoeken vervolgens met z’n tweeën het strand weer op. We hebben lekkere ligbedjes en lezen. Op een gegeven moment moeten we de schaduw weer opzoeken, want de temperaturen zijn bijna niet te houden. De zonsondergang is weer super mooi. We gaan op zoek naar The Little Mexican, een aangeraden restaurant op Tripadvisor. Eenmaal aangekomen blijken de prijzen echt te pan uit te zijn gerezen! We gaan dus maar weer op zoek naar een goedkoper restaurant en komen, hoe kan het ook anders, weer bij een Indiër terecht. ’s Avonds chillen we bij een live-bandje aan het strand en kijken de prachtige sterrenhemel. Wat is het hier prachtig!

14 januari
Opnieuw een stranddag met zon, zon en zon. Genieten geblazen! We eten een lekker groot bord met vers fruit en genieten van cocktails op het strand. Nu we met z’n tweeën op dit heerlijke eiland zijn willen we eigenlijk niet meer weg, maar we boeken toch een ticket naar Ipoh voor morgen.

15 januari
Om 11:00 uur worden we opgehaald door een minivan en na het ophalen van een groep mensen komen we bij de ferry aan. De overtocht naar Kuala Perlis kost ons een uur en van hier reizen we verder per bus naar Ipoh. De rit zou zo’n vijf uur duren, maar we komen pas om 22:00 uur aan na 7,5 uur rijden in Ipoh. Ons hotel is gelukkig prima en we kunnen om de hoek bij een Chinees restaurant nog een hapje eten om 22:30 uur. Via Jeannine en Nico vernemen we dat het huurcontract voor ons appartement in Leiden is getekend en dat we vanaf 1 februari officieel in kunnen trekken!

16 januari
We vervolgen onze reis naar ons eigenlijke doel: het idyllische Melaka. Om 17:00 uur komen we hier aan en vinden een redelijk hostel. Melaka is een oude Nederlandse kolonie, wat terug te zien is in het oude centrum dat onder Unesco valt: een oude kerk, een groot stadhuis genaamd Het Stadhuys en verschillende oude graven van Nederlandse pioniers. Ook hier stikt het weer van de grote shoppingmalls. In één ervan eten we een hapje bij onze inmiddels zeer populaire sushiketen Sakue Sushi. Heerlijk! We lopen door het oude centrum en vervolgens door naar Chinatown waar een drukke markt is. We eten hier een lekker hapje. In de shoppingmall gaan we naar Into the Woods, een super grappige Disneyfilm met onder andere Meryll Streep en Johny Depp. Erg
vermakelijk!

17 januari
Vandaag huren we fietsen en zien zo het gehele oude centrum van Melaka en bezoeken de graven, de oude kerk, een Nederlandse molen en het Stadhuys. Ook gaan we naar de grote Masjid Selat Moskee, gelegen op een eiland. Om hier binnen te kunnen komen moeten we allebei gekleed in gepaste kledij: Milou in een jurk met hoofddoek en Robin in een overjurk. Heel bijzonder om te zien, maar het is de moeite waard: de moskee is prachtig en we zijn beiden nog nooit in een moskee geweest. Gaaf! We fietsen nog een stuk door Chinatown en leveren onze fietsen weer in.

Helaas is het verslag nog niet helemaal af en een beetje afgeraffeld, maar we uploaden toch het gedeelte dat we tot nu toe hebben. We horen namelijk net dat we kunnen boarden om terug te gaan naar Nederland! Het is nu 20 januari en ongeveer half 12 ’s avonds. Foto’s volgen ook later! Groetjes Robin en Milou.

• 20 Januari 2015 - 18:59

Nico:

Hi guys,

Heb de start van jullie 777 vanuit KL op Flightradar24 kunnen zien. Als ik dit intyp hangen jullie boven Pukhet op 30.000 feet. Liggen nu al voor op het schema. We houden jullie in de gaten. Tot morgenvroeg op Schiphol. Happy landing!

• 25 Januari 2015 - 11:16

Dirk:

Inmiddels zijn jullie alweer thuis (welkom)!
    Dank voor de boeiende en prachtige verhalen.